شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

نقش منابع غذایی پتاسیم در پایین آوردن فشار خون

دریافت بالای پتاسیم با کاهش فشار خون مطابق الگوی وابسته به دوز همراه می باشد.مخصوصا مکملیاری با پتاسیم درمیزان ۱۹۰۰ تا ۴۷۰۰ میلی گرم درروز منجربه کاهش ۲ تا ۶ میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک و ۲تا ۴ میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک گردید. اثر پتاسیم درافرادی که فشار خون اولیه بالاتر داشته ،در سیاه پوستان در مقایسه با سفیدپوستان وافرادی که دریافت سدیم بالاتری دارند،بیشتربود. همچنین دریافت بالای پتاسیم با کاهش خطر سکته همراه بوده است.

تاثیرات بیشتری درارتباط با فشار خون از طریق بهبود رژیمی،ورزشهای هوازی،محدودیت الکل و سدیم ومکملیاری با روغن ماهی درمقایسه با مکملیاری با پتاسیم دیده شد.افزایش مصرف میوه وسبزیجات توصیه شده دررژیم غذایی DASH  منجربه دریافت مقادیر توصیه شده پتاسیم (۴،۷ میلی گرم در روز ) میگردد. درافرادی که مشکلات پزشکی نظیر نارسایی مزمن کلیوی،دیابت و نارسایی احتقانی قلب دارند که دفع پتاسیم درآنها مشکل ساز است به منظور پیشگیری از هایپرکالمی باید کمتراز ۴،۷ گرم درروز پتاسیم مصرف نمایند.


درباره نویسنده :
حمید لروند امیری
لوگو دکتر سلامت
حمید لروند امیری
شماره نظام پزشکی : ت -7128 کارشناس ارشد تغذیه ، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه از دانشگاه تهران مشاور تغذیه کلینیک سلامت

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *