شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

مراقبت تغذیه ای افراد سالمندان

مهمترین اصل در رژیم غذایی سالمندان، قرار دادن میان وعده ها و وعده های کم حجم و پر کالری و از لحاظ ظاهری جذاب و اشتها آور و خوشمزه باشد. معمولا سالمندان ۶-۵ وعده غذایی کم حجم را بهتر از ۳ وعده اصلی و پرحجم تحمل می کنند.

یک رژیم غذایی متعادل برای سالمندان باید شامل هر ۴ گروه غذایی باشد و در صورت حذف یک منبع ماده ی مغذی مثلا شیر جایگزین کردن آن با ماده ی دیگر یا استفاده از مکمل ضروری است. در صورتیکه فرد سالمند قادر به خوردن غذاهای جامد، خشک یا سخت نباشد باید از رژیم غذایی نرم یا مایع کامل استفاده نمود. یکی از رایج ترین مشکلات دراین افراد کم آبی است که می تواند در صورت عدم دریافت مایعات کافی بروز کند، بنابراین به مصرف مایعات در این افراد باید توجه خاص شود.

خواص تغذیه ای  پروبیوتیک ها 

در سالمندان تغییرات در حس چشایی، بویایی و لامسه می تواند منجر به کاهش اشتها و انتخاب نامناسب غذایی و در نتیجه کاهش دریافت مواد مغذی می گردد، علاوه بر این برخی از اختلالات دستگاه گوارش که به سن مربوط می باشد بر روی سطح دریافت مواد مغذی اثرگذار می باشد
، فقدان و ترشح ناکافی اسید معده سبب اختلال در جذب ویتامین B12 می گردد و با علائمی نظیر خستگی زیاد، فراموشی، گیجی، سوزش و ضعف دست ها و پاها که با آلزایمر نوعا اشتباه گرفته می شود، بروز می کند. بنابراین کنترل سطح ویتامین B12 و مکمل یاری در صورت نیاز برای سالمندان ضروری می باشد.

 


درباره نویسنده :
هما هدایی
لوگو دکتر سلامت
هما هدایی
کارشناسی ارشد تغذیه فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  ۲ دیدگاه

2 پاسخ به “بی اشتهایی عصبی”

  1. Avatar ملیسا گفت:

    مطلب خیلی مفیدی بود تشکر

  2. Avatar صالح گفت:

    سلام مقاله خوبی بود.تشکر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *