شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

فیبرهای غذایی

فیبرغذایی اجزای گیاهی دست نخورده ای است که به وسیله آنزیم های گوارشی قابل هضم نمی باشند، در حالی که فیبر عملکردی کربوهیدرات های غیر قابل هضمی هستند که از گیاهان استخراج شده یا ساخته می شوند. هر دوی فیبرها اعمال مفیدی در لوله ی گوارش و کاستن از خطر بیماری های خاص دارند.

فیبرهای غذایی

فیبرهای غیرمحلول مثل سلولز ظرفیت حفظ آب در مواد جذب نشده را افزایش می دهد و منجر به افزایش حجم مواد دفعی و کاهش زمان عبور مواد از دستگاه گوارش( افزایش دفعات دفع) می گردد. از سوی دیگر فیبرهای محلول می توانند ژل تشکیل دهند، سبب کند شدن زمان عبور از دستگاه گوارش شوند و جذب مواد مغذی را کند و یا کم کنند. همچنین فیبرهای محلول با سایر مواد مغذی مثل کلسترول و مواد معدنی متصل می شوند و جذب آنها را کاهش می دهند. دریافت کافی کل فیبر ۳۸ گرم در روز برای مردان و ۲۵ گرم در روز برای زنان در نظر گرفته شده است که میانگین دریافت در حال حاضر کمتر از نصف این مقدار است.

 


درباره نویسنده :
هما هدایی
لوگو دکتر سلامت
هما هدایی
کارشناسی ارشد تغذیه فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  بدون دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *