دکتر سلامت

تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم کم کربوهیدرات ,    منتشر شده در 274 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      248   پرینت       

خیلی از افراد وقتی تصمیم به کاهش وزن می گیرند اولین راهکاری که به ذهنشان می رسد حذف کامل نان، برنج، ماکارونی و … است که در واقع یکی از سخت ترین رژیم هاست چرا که  اصلی ترین غذای روزانه حذف می گردد.

افراد با این رژیم در کوتاه مدت خوب جواب می گیرند و راضی هستند تا اینکه با عوارضی مثل ضعف و بی حالی، بوی بد دهان، کاهش قدرت تمرکز و… رو به رو میشوند و در بلند مدت کاهش وزن قابل توجهی نمی بینند و در نتیجه رژیم را دیگر ادامه نمی دهند.

در این قسمت مد نظر داریم همه ابعاد این نوع رژیم را بررسی کنیم.

مزیت های این نوع رژیم:

کاهش وزن قابل توجه در کوتاه مدت

کنترل قند خون

بهبود مقاومت به انسولین

کاهش سطح تری گلیسرید خون

رژیم کم کربوهیدرات

معایب این نوع رژیم:

وضعیت متابولیسمی غیر طبیعی: در این رژیم، بدن به جای استفاده از گلوکز جهت تامین انرژی، سراغ چربی ذخیره شده می رود و در نتیجه کتوز رخ می دهد. کتون در بدن باعث ایجاد سنگ کلیه، نقرس، حالت تهوع و ضعف بدنی می شود.

افزایش سطح کلسترول: رژیم کم کربوهیدرات، تمرکز بیشتری روی غذاهای پرچرب دارد که مصرف بیش از حد این غذاها موجب افزایش کلسترول در بدن می شود.

از دست دادن کلسیم بدن: مصرف پروتیین زیاد به جای کربوهیدرات، باعث دفع کلسیم از طریق ادرار و افزایش اسیدیته ی بدن و در نتیجه افزایش ابتلا به پوکی استخوان و سنگ کلیه می شود.

افزایش احتمال یبوست: غذاهای پرکربوهیدرات مانند انواع نان و پاستاهای سبوس دار، فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کنند. با حذف این موارد غذایی از رژیم، تامین فیبر بدن کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت که منجر به افزایش احتمال یبوست می شود.

کم آب شدن بدن: کاهش وزن ناشی از رژیم کم کربوهیدرات به علت کاهش آب(دیورز) می باشد. زیرا کربوهیدرات همراه با آب در بدن به صورت گلیکوژن ذخیره می شود و با کاهش مصرف کربوهیدرات، گلیکوژن و آب بدن از دست می رود که باعث کاهش وزن می شود. بعلاوه تولید کتون بدن را دچار کم آبی می کند.

بد بو شدن دهان: کتون ها باعث ایجاد بویی تند شبیه بوی استون می شوند. نوشیدن آب فراوان می تواند به رقیق و کم توان کردن کتون ها در سیستم گوارش کمک کرده  و در نتیجه بوی بد دهان  را کاهش دهد.

نارسایی کلیوی: مصرف زیاد غذاهای پروتیینی باعث افزایش بار وارد بر کلیه می شوند.

برگشتن وزن از دست رفته:

در رژیم کم کربوهیدرات، بدن از چربی ذخیره شده به عنوان منبع تامین انرژی استفاده می کند. فرایند تبدیل چربی به انرژی با سرعت بسیار پایینی صورت می گیرد. به دلیل این کاهش سرعت سوخت و ساز، علی رغم محدود کردن مصرف کربوهیدرات، در بلندمدت کاهش وزن چندانی رخ نمی دهد و پس از مدتی فرد احساس خستگی و سستی می کند.

کاهش عملکرد مغز: مغز برای عملکرد بهینه ی خود، روزانه به حداقل ۱۳۰ گرم کربوهیدرات نیاز دارد. مصرف کمتر سبب کاهش قابلیت عملی مغز می شود.

 

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *