شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

توصیه های جدید سازمان جهانی بهداشت برای تغذیه صحیح به هنگام قرنطینه خانگی

سازمان جهانی بهداشت به تازگی توصیه هایی به منظور تغذیه سالم در دوران قرنطینه خانگی کووید-۱۹ منتشر کرده است، که شامل اطلاعات مهمی در مورد نحوه تغذیه صحیح به منظور قوی نگهداشتن سیستم ایمنی است.

در شرایط فعلی وبه دلیل دسترسی محدود به غذاهای تازه احتمالا مصرف غذاهای فرآوری شده که معمولا مقدار زیادی چربی ، شکر ونمک دارند، بالا می رود. چنین تغییری در الگوی خوردن می تواند اثرات منفی روی سیستم ایمنی وهمینطورسلامت جسمی وروحی فرد داشته باشد.  توصیه سازمان جهانی بهداشت برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش سلامت عمومی اینست که خودتان در خانه غذا درست کنید برای اینکار:

to

۱-با گذراندن زمان طولانی در خانه وقت کافی برای تهیه غذا در خانه دارید.

 

۲-دست ها را قبل از تهیه غذا کاملا بشویید .

۳-آشپزخانه ووسایلی که استفاده می کنید را تمیز نگه دارید .

۴-غذاهای خام وپخته را از هم جدا نگه دارید ،بخصوص گوشت قرمز.

۵-غذاهایتان را کاملا بپزید.

۶-غذاهایتان را دردمای مناسب ، زیر ۵ درجه یا بالای ۶۰ سانتی گراد ، نگه دارید.

۷-مصرف نمک را محدود کنید. بدانید غذاهای کنسروی که معمولا در این مواقع بیشتر مصرف می شوند نمک زیادی دارند. برای طعم دادن به غذا از ادویه، استفاده کنید .

۸- مصرف چربی را محدود کنید وبیشتر غذاهای آبپز یا کبابی مصرف کنید. در تهیه غذا بیشتر از روغن های زیتون یا آفتابگردان استفاده کنید.گوشت قرمز وکره کمتر مصرف کنید.

۹-به اندازه کافی مایعات مصرف کنید . به جای نوشابه از آب استفاده کنید تا هم مصرف کالری وهم شکر را کاهش دهید. چای وقهوه پررنگ زیاد مصرف نکنید .اینها باعث دفع آب بدن می شوندوهمینطور تاثیرات منفی روی الگوی خواب دارند.

۱۰- حداقل ۵ واحد میوه وسبزی در روز بخورید ،میوه هایی مثل پرتقال ، نارنج ، لیموترش ،سیب ، موزوسبزی هایی مثل هویج ،بروکلی.

۱۱- سیر ،زنجبیل وپیاز  موارد خوبی هستند که در تهیه غذا ، از آنها استفاده کنید.

۱۲-حبوبات وعدس منابع عالی فیبر ،پروتئین گیاهی وویتامین ومواد معدنی هستند.از آنها در تهیه غذا ،سوپ وسالاد استفاده کنید.

۱۳- میوه های خشک وگردوئیها بخصوص بدون نمک میان وعده های مناسبی در این شرایط هستند.

 

حلیمه کریمی

کارشناس ارشد تغذیه

References:

-Food and nutrition during self-quarantine: what to choose and how to eat healthily. WHO.27-03-2020 .


درباره نویسنده :

مرکز دکتر سلامت
لوگو دکتر سلامت
مرکز دکتر سلامت

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *