دکتر سلامت

تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

توصیه های تغذیه ای در میگرن

توصیه های تغذیه ای در میگرن ,    منتشر شده در 263 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      230   پرینت       

با وجود اینکه تاکنون محققان نتوانسته اند با اطمینان علت بروز میگرن را تعیین کنند اما به خوبی می دانند که هر تغییر یا اتفاقی می تواند دلیلی برای دردهای میگرنی شود از جمله:

تغییرات آب و هوا

بوهای تند

استرس

بی خوابی

برخی از غذاها و نوشیدنی ها

تغییرات در میزان ترشح استروژن و البته برای همین است که خانم ها ۳ برابر بیشتر از آقایان از این بیماری رنج می برند.

اما همیشه راهی برای مقابله با این بیماری وجود دارد.

توصیه های تغذیه ای در میگرن

ماهی های چرب:

حتما می دانید که ماهی های چرب برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند. ماهی آب های آزاد و سالمون به واسطه ی اینکه سرشار از امگا ۳ هستند می توانند به کاهش دردهای میگرنی نیز کمک کنند.( مطالعات متعددی با تکیه بر اثر ضد التهابی امگا۳ انجام شده است که گزارشات مبنی بر کاهش دفعات و شدت دردهای میگرنی می باشد)

قهوه:

در برخی افراد کافیین باعث تحریک و تشدید بیماری می شود. اما با وجود این، در برخی افراد نوشیدن چند قهوه می تواند به تسکین دردهای میگرنی کمک کند. بنابراین توصیه می شود زمانی که سردردتان شروع می شود یک یا دو فنجان قهوه بنوشید.(دلیل سردردهای میگرنی تورم عروق مغزی می باشد، کافیین در منقبض شدن این عروق و التیام تورم بسیار موثر عمل می کند و در واقع یکی از ترکیبات اصلی داروهای ضد میگرنی محسوب می شود)

میوه ها و سبزی ها:

میوه ها و سبزی ها حاوی استروژن های گیاهی اند که اثرات منفی استروژن های طبیعی تولید شده توسط بدن را کاهش می دهند. فیبرهای موجود در میوه و سبزی ها باعث می شوند میزان اضافی استروژن های بدن دفع شوند. علاوه بر این میزان چربی های میوه و سبزی ها بسیار کم است(آووکادو میوه ای چرب است که از این قاعده مستثنی می باشد) و زمانی که ما چربی کمتری میخوریم بدنمان استروژن کمتری تولید می کند. بنابراین روزانه حداق ۵ واحد میوه و سبزی میل بفرمایید.

زنجبیل:

پژوهش های متعددی که تاکنون انجام گرفته نشان داده است این ادویه حاوی برخی ترکیبات قوی است که اثری مشابه ترکیبات داروهای ضدالتهابی دارد. زنجبیل میتواند با مسدود کردن تولید مواد التهاب زایی به نام پروستاگلندین، با میگرن مقابله می کند. البته باید گفت که از زنجبیل به طور جدی در تسکین دردهای میگرنی استفاده نشده است، لازم به ذکر است که این ادویه نمی تواند جلوی میگرن را بگیرد با این حال در رفع حالت تهوعی که اغلب با میگرن همراه است موثر عمل میکند.

منیزیم:

دانه های کامل، انواع لوبیاها، آجیل های خام و سبزی های برگ سبز سرشار از منیزیم هستند.تحقیقات مختلف نشان داده است که در اغلب موارد رژیم غذایی افرادی که از میگرن رنج می برند فاقد این مواد غذایی بسیار مفید بوده است. در واقع به نظر می رسد میزان پایین منیزیم در بدن مغز را در برابر دردهای میگرنی حساس تر و آسیب پذیرتر می کند.

گروه های غذایی خاصی باعث سردرد می شوند که باید در رژیم محدود شوند: سوسیس، کالباس، پنیرهای پرچرب و پرنمک، انواع نوشابه ها و نوشیدنی هایی صنعتی، غذاهای پرچرب و پر نمک

حتما حتما وعده های غذایی در ساعت های منظم و مشخص مصرف شوند.

در طول روز هشت لیوان آب میل شود.

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *