شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

توصیه های تغذیه ای برای کمک به پیشگیری ودرمان بیماری کرونا ویروس

عدم مصرف غذا در محیط های خارج منزل

پختن کامل مواد غذایی (عدم مصرف تخم مرغ وگوشت نیم پز) ، ویروس در اثر حرارت از بین می رود.

شستن دست ها قبل از تهیه غذا

مصرف سوپ ومایعات وپیشگیری از یبوست (ویروس احتمالا از طریق مدفوع از بدن دفع می شود.)

پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده وفست فود

محدودیت مصرف شکر(شکر سیستم ایمنی را تضعیف می کند)

مصرف غذاهای طبیعی : حبوبات ، میوه (عدم مصرف آبمیوه صنعتی)،، سبزی (کدو ،هویج پیاز،بروکلی وگل کلم و….

مصرف روزانه ۲تا۳ لیوان سبزی خام یا ۱تا ۲ لیوان سبزی پخته شامل هویج ، اسفناج ، بروکلی ، کدوحلوایی وفلفل دلمه ای قرمز و…. و۳ عدد میوه شامل لیموترش ، پرتقال ولیموشیرین…. (اگر نمی توانید سبزیجات را خوب ضدعفونی کنند نیم ساعت در دمای ۶۰ درجه بپزید وسبزی خام بدون ضدعفونی نخورید. میوه ها را می توانید با مایع ظرفشویی بشویید.)

corona

خواب شبانه کافی برای تقویت سیستم ایمنی وتنفس عمیق برای بالا بردن سطح اکسیژن خون

 

 

پرهیز از پرخوری، تا خون بیشتری ،که حاوی آنتی بادی وگلبول سفید است ،از سمت دستگاه گوارش به سمت پوست وعضلات جریان یابد.

مصرف سیر وپیاز، که حاوی سلنیوم وآنتی اکسیدان هستند ، البته مصرف زیاد آن توصیه نمی شود .از یک طرف مصرف زیاد بخصوص سیر باعث خشکی دهان می شود. بزاق خود بهترین آنتی ویروس است واز طرف دیگر مصرف زیاد این مواد تاثیری ندارد .

استفاده از نورخورشید برای دریافت کافی ویتامین D

 

استفاده از مکمل های غذایی فقط در حد تامین نیازهای طبیعی است ومصرف بیشتر مکمل نه توصیه می شود ونه مفید است.

در پایان باید گفت رژیم متعادل وسالم تنها راه کمک به پیشگیری ودرمان است وزیاده روی در مصرف هر ماده غذایی نه تنها مفید نیست ،گاه در طولانی مدت زیان بارهم هست.

حلیمه کریمی

کارشناس ارشد تغذیه

 

References:

Centers for disease control and prevention .2020.-

Who.int.2020.-

Coronavirus updates , Nutrition, /2020.-


درباره نویسنده :
مرکز دکتر سلامت
لوگو دکتر سلامت
مرکز دکتر سلامت

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *