شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

برای مدیریت وزن ، چه موقع باید غذا بخوریم ؟  

خلاصه: تعادل میان اضافه وزن وکاهش آن عمدتا به میزان غذای مصرفی ومیزان فعالیت بدنی دارد .اما فاکتور مهم دیگر که اغلب نادیده گرفته می شود زمان مصرف غذاست .

برای مدیریت وزن ، چه موقع باید غذا بخوریم ؟

جدیدا مطالعه ای در دانشگاه Vanderbilt انجام شده ،که نشان می دهد برای کاهش وزن ، فقط مقدار کالری دریافتی کافی نیست ، زمان مصرف آن هم مهم است.

دانشمندان معتقدند ساعت بیولوژیکی بدن  نحوه متابولیزه غذا را تنظیم می کند، بنابراین انتخاب سوزاندن چربی یا کربوهیدرات ویا ذخیره آن به زمان مصرف آن بستگی دارد.

محققین به بررسی متابولیسم دوگروه افراد پرداختند .درهردوگروه زمان وعده ناهار ساعت ۱۲و وعده شام  ساعت ۱۸ بود ، اما  به گروه اول صبحانه در ساعت ۸ وبه گروه دوم معادل آن ساعت ۲۲ داده شد.مقدارونوع غذای دریافتی ،میزان فعالیت در هر دوگروه مشابه بود.

نتایج این مطالعه نشان داد ، افرادیکه وعده دیرهنگام شبانه (ساعت ۲۲) دریافت کردند ، در مقایسه با کسانیکه همان مقدار غذا را صبحانه خوردند ،چربی کمتری سوزاندند. بنابراین زمان مصرف وعده های غذایی در طول روز بر سوزاندن ویا ذخیره آن تاثیر می گذارد.

این مطالعه نشان می دهد با اصلاح الگوی خوردن : خوردن زود شام و  عدم مصرف غذا تا وعده صبحانه می توان مدیریت وزن را بهبود بخشید.

 

حلیمه کریمی

کارشناس ارشد تغذیه

References:

Eating breakfast and avoiding late-evening snacking sustains lipid oxidationPLOS Biology, 2020; 18 (2).


درباره نویسنده :

مرکز دکتر سلامت
لوگو دکتر سلامت
مرکز دکتر سلامت

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *