شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۳۰ الی ۲۰:۰۰

برای سلامتی بیشتر، مواد مغذی را از غذا دریافت کنید نه از مکمل

تحقیقات جدید نشان می دهد ، مصرف بیشتر مکمل ها ی غذایی تاثیر سودمندی روی سلامت ندارند ، در حالیکه دریافت مواد مغذی از طریق غذا مفید بوده در عین حالیکه خطر مرگ را نیز کاهش می دهد.

به منظور بررسی این موضوع  یک مطالعه بزرگ آینده نگر بر روی ۳۰۰۰۰ نفر در طی ۶ سال انجام شد واز آنها سوال شد آیا از مکمل های ویتامین ومواد معدنی استفاده می کنند یا نه ؟ نتایج مطالعه نشان داد کسانیکه مکمل مصرف می کردند در مقایسه با بقیه افراد، تحصیل کرده تر و پولدارتر بودند وسبک زندگی سالم تری داشتند . محققین به این نتیجه رسیدند که اگر این فاکتورها از مطالعه گرفته شود در نهایت اثر سودمند و متقنی میان مصرف مکمل وکاهش بیماری هایی همچون بیماری قلبی وسرطان مشاهده نمی شود .درحالیکه مطالعات زیادی نشان می دهد الگوهای غذایی سالم  سودمندی های واضح وروشنی دارند.

برای سلامتی بیشتر، مواد مغذی را از غذا دریافت کنید نه از مکمل

توجه به این نکته ضروری است که غذاهای غنی از مواد مغذی اغلب طیفی از مواد مغذی ضروری ،فیبر وترکیبات بیواکتیو را شامل می شوند. مطالعات معمولا ارتباط مثبت میان غذا و بهبود سلامتی را نشان می دهند واغلب روشن  نیست دقیقا کدام ترکیب غذایی مسئول است.

در حال حاضر انجام تحقیقات روی غذا ، نه یک ماده مغذی ایزوله، رو به افزایش است .

بهر حال مطالعاتی نیز هست که اثر یک مکمل خاص را به تنهایی روی سلامتی نشان می دهد که باید به آن توجه کرد. مثلا مصرف مکمل  اسید فولیک قبل وطی هفته های اول بارداری برای رشد مناسب لوله عصبی جنین ومکمل ویتامین D  برای کسانیکه از نور خورشید محرومند ،توصیه می شود.

 

حلیمه کریمی

کارشناس ارشد تغذیه

 


درباره نویسنده :
مرکز دکتر سلامت
لوگو دکتر سلامت
مرکز دکتر سلامت

  بدون دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *