۵ مشکل شکمی که نباید از آن ها بترسید

۵ مشکل شکمی که نباید از آن ها بت... ,    منتشر شده در 149 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      482   پرینت

احتمالاً هنگامی که شما با مشکلات مربوط به روده و شکم مواجه می شوید، دوست ندارید راجع به آن صحبت کنید. درست است؟ خوب خیلی در این مورد آن صحبت نمی کنیم (با خنده).  اما در هر حال همان طور که می دانید مشکلات معده و روده خیلی شایع هستند و چاره ای جز روبرو شدن با آن ها نداریم.

جان کیسل متخصص گوارش در کلینیک مایو می گوید: هیچ دلیلی برای خجالت کشیدن وجود ندارد. در واقع مطالعات نشان می دهند که حدود یک پنجم از جمعیت جهان، نفخ، ریفلاکس و یبوست را تجربه کرده اند. در اینجا به برخی از شایع ترین مشکلات معده اشاره شده و همچنین نحوه ی درمان آن ها نیز بیان شده است.

۵ مشکل شکمی که نباید از آن ها بترسید

رفلکس اسیدی معده:

هنگام مواجه با این مشکل، بعد از غذا خوردن در معده، قسمت فوقانی شکم و قفسه ی سینه احساس سوزش می کنید. این همان رفلکس اسیدی معده است. غذاهای ادویه دار، مرکبات و همچنین دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن می تواند این ناراحتی را بدتر کند. این سوزش از طریق داروهای مربوط به آن درمان می شود.

اما اگر علائم دیگری مانند مشکل در بلع، از دست دادن وزن یا کم خونی دارید، باید آزمون تشخیصی برای پیشگیری از سرطان نیز بدهید.

سوء هاضمه:

اگر به طور منظم پس از صرف وعده ی کامل غذایی دچار نفخ، درد یا حالت تهوع می شوید، احتمالاً دچار سوء هاضمه هستید. این مشکل نیز از طریق داروهای کم کننده اسید قابل درمان است.

سندروم روده تحریک پذیر:

این بیماری به صورت اسهال، یبوست یا ترکیبی از این دو مورد است. دکتر کیسل می گوید: این بیماری از طریق درد شکمی مزمن و تغییر در فرم و تکرار حرکات روده پس از ۶ ماه تشخیص داده می شود. بیماری

IBS (سندروم روده تحریک پذیر) بسیار رایج است؛ ولی متأسفانه علت اصلی آن مشخص نیست، و البته این مشکل در زنان بیشتر از مردان رایج است. زیرا لگن زنان توانایی کمتری در تحمل یا تقویت روده دارد. اما علائمی چون مشاهده خون در مدفوع یا ادرار، کم خونی و کاهش غیر عادی وزن باید مورد توجه قرار گرفته و  برای درمان به پزشک مراجعه شود. به خصوص اگر سابقه ی خانوادگی از این بیماری دارید باید غربالگری سرطان روده را نیز انجام دهید.

یبوست:

به عبارت دیگر مشکلات اساسی عبور مواد، از روده را یبوست می گویند. در زنان گاهی اوقات یبوست نشانه ای از اختلال عملکرد کف لگن (ناهماهنگی بین کف لگن و عضلات وابسته به مقعد) است. این مشکل در زنان از طریق فیزیوتراپی قابل درمان است. بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله گوارش حدود ۱۰% از بزرگسالان به طور منظم مبتلا به یبوست هستند.

درد جداره شکم:

اگر درد فقط در یک نقطه از شکم باشد. ممکن است شما از درد جداره شکم رنج ببرید که این مشکل در زنان ۴ برابر مردان است. براساس نتایج مرکز اختلال گوارشی و حرکتی، این درد از طریق متراکم شدن عصب های شکمی به وجود می آید. این مشکل هرچند ماه یکبار با تزریق داروی ضد التهاب توسط پزشک قابل درمان است.