تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

کمبود آهن قسمت ۲

کمبود آهن قسمت ۲ ,    منتشر شده در 8 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      17   پرینت       

نوع آهن مصرفی در قابلیت جذب آهن در بدن نقش تعیین کننده ای دارد. آهن هم که در گوشت، ماهی و ماکیان وجود دارد بهتر از آهن غیر هم که در تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه ها وجود دارد جذب می شود. از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر بر جذب آهن ویتامین ث است که به آهن متصل شده و جذب آن را آسانتر می کند لزا در توصیه های رژیمی به افراد مبتلا به کمبود آهن تاکید می شود که منابع آهن و ویتامین ث مثل مرکبات را در کنار یکدیگر مصرف کنند.

کمبود آهن

در ارتباط با جذب آهن موجود در رژیم غذایی باید به این نکته نیز توجه داشت که جذب آهن توسط تعدادی از ترکیبات موجود در مواد غذایی همچون کربنات، اگزالات، فسفات و فیتات در درجات مختلف مهار می شود. ترکیبات موجود در فیبر سبزیجات ممکن است جذب آهن غیر هم را مهار کنند. همچنین مصرف چای و قهوه همراه و یا نزدیک به وعده غذایی میتئاند ترکیبات نامحلول با آهن تشکیل داده و مانع جذب آن گردد لزا همواره توصیه میگردد که مصرف آن ها ۲ ساعت از وعده های غذایی فاصله داشته باشد.

 


درباره نویسنده :
مریم خادم
لوگو دکتر سلامت
مریم خادم
کارشناس تغذیه در کلینیک سلامت

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *