کبد چرب

کبد چرب ,    منتشر شده در 171 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      230   پ

اشغال سلول های کبدی توسط چربی را بیماری کبد چرب می گویند. در صورتی که ۵۰ درصد سلول های کبدی را چربی فرابگیرد، بیماری کبد چرب شدید خواهد بود. علت بروز کبد چرب عمدتا مصرف غذاهای پرکالری، مصرف نوشابه های الکی، مواد مخدر و غذاهای کم پروتئین است. افراط در مصرف غذاها و چاقی عمده ترین علت کبد چرب می باشند. در صورتی که بیماری به موقع تشخیص داده شود بیمار کاملا بهبود می یابد، در غیر اینصورت، کبد چرب می تواند منجر به سیروز یا هپاتیت شود. بزرگی کبد و نرم شدن آن از علائم بیماری است.

کبد چرب2

کبد چرب الکلی:

این بیماری جزء اولین مرحله‌های بیماری های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید، این نوع کبد چرب کم کم درمان می‌گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

اولین قدم در رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب حذف عامل به وجود آورنده بیماری است. در صورتی که چاقی علت بیماری باشد یک رژیم کم کالری و کم کربوهیدرات توصیه می شود. و درصورتی که دلیل الکل باشد، باید از رژیم حذف شود. ورزش روزانه و مصرف مرتب میوه و سبزیجات اثرات مفیدی بر روی این بیماری دارند. کاهش تدریجی وزن در افراد چاق لازم و مفید است، ولی کاهش ناگهانی وزن، این اختلال را تشدید می‌کند.

تغذیه کبد چرب

هماهدایی

کارشناس ارشد تغذیه

یک دیدگاه

یک پاسخ به “آیا این ممکن است که اضافه وزن بخاطر متابولیسم آهسته باشد؟”

1. بهاره گفت:

ساده و مفید بود ممنون