btnmenu
telegram-drsalamat

چگونه چاق شویم?

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در128 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      35

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

چگونه چاق شویم?

توصیه های تغذیه ای مخصوص اضافه وزن

از نظر علم تغذیه داشتن BMI(نسبت وزن به مجذور قد)پائین تر از۵/۱۸نشان دهنده مشکل کاهش وزن میباشد.

لاغری ممکن است به دلایل مختلفی از جمله پرکاری غده تیروئید،اضطراب و فشارهای روانی بالاو بالا بودن متابولیسم داخلی بدن به صورت ژنتیکی و یا مصرف کم مواد غذایی (که دلایل محتلفی دارد)باشد.

ابتدا می بایست در یک فرد دارای کمبود وزن علت کاهش وزن به درستی تشخیص داده شود.بر خلاف تصور عموم افزودن وزن در یک فرد دارای کمبود وزن بسیار سخت تر از کاهش وزن افراد چاق میباشد.ولی میتوان با تشخیص درست لاغری که معمولا در این افراد چند عاملی میباشد با دادن رژیم های افزایش وزن تا حدی به اینگونه افراد کمک نمود.باید توجه نمود رژیم های افزایش وزن به معنی پر خوری صرف نیست بلکه دادن این رژیم ها باید توسط متحصص صورت بگیرد و استفاده از تمام گروهای مواد غذایی در آن رعایت گردد.خیلی از افراد دارای کمبود وزن دارای مشکل کمبود اشتها و عدم لذت بردن از غذا خوردن میباشند که این عدم اشتها ممکن است به دلیل کمبودهای مواد مغذی که در بدن آنها وجود دارد اتفاق بیفتد که با دادن مکملهای ویتامینی میتوان این کمبود اشتها را جبران نمود.در رژیم دادن باید به این نکته توجه شود که این افراد نمیتوانند بصورت یکدفعه حجم زیادی از غذا را بخورند چون دارای معده کوچکی میباشند و متخصصین به تدریج حجم غذای آنها را زیاد میکنند تا دچار عدم تحمل نشوند این افراد به جای مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند رعایت نکات زیر میتواند به اینگونه افراد کمک نماید.

مصرف تمام وعده های غذایی در طول روز در زمانهای معین و حدود ۳ ساعت بعد از صرف وعده غذای اصلی مصرف میان وعده در طول روز

مصرف دسر بعد از صرف غذای اصلی سبب جذب بیشتر مواد غذایی و افزایش وزن میگردد که این دسر میتواند بستنی،ژله کرم کارامل و یا دسرهای دیگر باشد.

در هنگام غذا خوردن ار اتلاف وقت خودداری شود زیرا گذشت زمان سبب رسیدن پیام سیری به مغز و سیر شدن میگردد.

قبل از غذا معده خود را با سالاد و سبزیجات پر نکرده و آن را به بعد از خوردن غذای اصلی موکول نمایند.

نیم ساعت قبل از غذا و هنگام غذا خوردن از مصرف نوشیدنی خودداری شود.

مصرف آجیل ها و میوه های خشک میان وعده های مناسبی میباشند.

قبل از خواب خوردن یک میان وعده در افزایش وزن توصیه میگردد.

مصرف آبمیوه های طبیعی نیز نوشیدنی های مفیدی در افزایش وزن میباشند.

میتوانند پنیر پیتزا را به گوشت ،سبزی،ماکارونی و املت خود اضافه نمایند.

ازذرت،تخود سبز و سبزیهای نشاسته ای مانند سیب زمینی در غذاهای خود استفاده نمایند.

ازپنیر خامه ای بر روی نان و بیسکوئیت خود استفاده نمایند.

میتوانند از نوشیدنیهای پر انرژی مانند مخلوط شیرو بستنی و خامه و شیر خشک و یا عسل وشیر به همراه مخلوطی از مغزجات و موز در طول روز و یا میان وعده قبل از خواب استفاده نمایند.

باید این نکته را مد نظر قرار داد که افزایش وزن دارای روندی تدریجی و کند میباشد و برای رسیدن به هدف مورد نظر باید صبر و شکیبایی داشت و در کنار عوامل تغذیه ای از عوامل روانی که شامل لذت بردن از غذا و استفاده از رنگهای گرم و اشتها آور ،موسیقی و نور هنگام غذا خوردن است استفاده نمود.

  سعیده جعفری کارشناس تغذیه

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *