تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

چگونه می توان سطح سلامت ومیزان رضایتمندی از زندگی را افزایش داد؟

چگونه می توان سطح سلامت ومیزان ر... ,    منتشر شده در 193 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      132   پ       

مطمئنا مهمترین هدف همه ما ،افزایش سلامتی و بهبود کیفیت زندگی مان است.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ،مهمترین بخش سلامتی ،سلامت روان است و بدون آن سلامتی قابل تعریف نیست. مطالعات مختلف بر درستی این مطلب صحه می گذارند.بعنوان مثال درمقاله ایی که در سال ۲۰۱۲در مجله انگلیسی سلامت منتشر شد،مشخص گردید افرادی که از سلامت روان پایینی برخوردارند،بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی وسرطان می باشند.

اما سلامت روان چیست؟

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ،سلامت روان یعنی :دیدگاه مثبت فرد درمورد توانایی های خود،قابلیت مقابله با استرس های روزمره ،توان کار مولد و مفید بودن برای جامعه.به عبارتی حال خوب داشتن ورضایتمندی از زندگی.

در این مقاله ما به بررسی عوامل موثر در بهبود وضعیت روانی می پردازیم:

۱)رژیم غذایی سالم

[مطابق جدیدترین اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت غذای ناسالم عامل ۲۰۰ نوع بیماری است(آوریل ۲۰۱۵).]

بیشتر ما می دانیم یک رژیم غذایی خوب و متعادل به سلامت جسم کمک می کند. با کمک این رژیم غذایی می توان وزن مطلوب داشت و با رنج وسیعی از بیماری ها همچون بیماری های قلبی ،دیابت و سرطان مقابله کرد.

ولی آیا می دانید سودمندی دیگر رژیم غذایی درست ،احساس خوب روانی است.مغز ما همانند سایر ارگانهای بدن برای سالم بودن و عملکرد خوب و مناسب احتیاج به مخلوطی از مواد مغذی دارد.

یکی از سالم ترین رژیم های غذایی به اعتبار تحقیقات علمی فراوان برنامه ایی است که غنی از حبوبات ،غلات ،گردوئیها ،غذاهای گیاهی ومیوه باشد ،میزان متوسطی مرغ و ماهی و لبنیات و مقادیر کمی گوشت قرمز ،چربی های اشباع و غذاهای حاوی شکر  داشته باشد[تقریبا مشابه برنامه غذایی دکتر سلامت].

در سال ۲۰۱۳ دانشمندان با مطالعه ایی که بر روی ۱۱۰۰۰زن میانسال انجام دادند،دریافتند کسانیکه از رژیم غذایی بالا پبروی می کنندنه تنها طول عمرشان از افراد دیگر بیشتر است بلکه عملکرد مغزی بهتری نیز دارند یا بعبارتی از سلامت روان بالاتری برخوردارند.

در مطالعه ایی که در همان سال بر روی ۱۴۰۰۰مرد وزن بزرگسال انجام شد،مشخص گردید کسانیکه ۵ وعده یا بیشتر میوه و سبزی در روز مصرف می کنند در مقایسه با گروه کنترل وضعیت روانی بهتری دارند.

در مقابل غذاهایی نیز هستند که با تضعیف سلامت روان مرتبطند.غذاهای مشکل ساز معمولا آنهایی هستند که حاوی شکر زیاد و یا افزودنی های صنعتی می باشند.

۲)ورزش منظم

فعالیت بدنی روی همه جنبه های سلامت از جمله سلامت روان تاثیر گذار است.

دانشمندان توصیه می کنند حداقل ۱۵۰دقیقه ورزش هوازی متوسط ویا ترجیحا ۷۵ دقیقه ورزش شدید در هفته انجام دهید.

به تازگی محققین دانشگاه میشیگان دریافتند پیاده روی می تواندباعث بهبود عملکرد مغز و بهبود حال فرد گردد.آنها معتقدند پیاده روی در خارج از خانه نه تنها احساسات مثبت را تقویت می کند،بلکه ممکن است ابزار غیر دارویی مناسبی برای درمان  وضعیت هایی همچون افسردگی باشد.در این مطالعه ۹ نفر از ۱۰شرکت کننده ،وضعیت بهتر روانی را گزارش کردند.

۳)خواب خوب

در سال ۲۰۱۰محققین انستیتو سلامت استرالیا در طی مطالعه ایی که انجام دادند دریافتند افرادی که کمتر از ۵ ساعت در شب می خوابند بیشتر در معرض بیماری های روانی قرار دارند. آنها معتقدند مشکلات خواب حتی در مقیاس کوچک به احساس رضایتمندی و کیفیت زندگی فرد آسیب می زند.

مصرف زیاد غذاهای حاوی شکر و کافئین در غروب می تواند روی الگوی خواب تاثیر منفی بگذارد.

۴)کنترل استرس

مطالعات متعددی سودمندی ورزشهای کاهنده استرس مثل یوگا را گزارش می کنند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت برای داشتن زندگی بهترباید:

۱- رژیم غذایی سالم داشت

 ۲-بطور منظم ورزش کرد و

۳-به اندازه کافی خوابید و استرس را تا حدامکان کم کرد.

حلیمه کریمی

کارشناس ارشد تغذیه

منبع:

How can you improve your mental health and well-being in 2015? 23 December 2014. MNT site.

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *