چگونه بیماری سندرم روده تحریک پذیر(IBS) را کنترل کنیم؟

چگونه بیماری سندرم روده تحریک پذ... ,    منتشر شده در 28 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      43   پرینت

عواملی که علاوه بر استرس و الگوهای رژیمی، می توانند علائم IBS  را تشدید کنند:

۱-استفاده ی افراطی از مسهل ها و سایر داروهای بدون نسخه.

۲-آنتی بیوتیک ها

۳-کافئین

۴-بیماری قبلی گوارشی

۵-فقدان نظم در خواب، استراحت و مصرف مایعات

در بیمارانی که سابقه ی قوی آلرژی دارند، حساسیت زیاد به مواد غذائی ویژه ممکن است به علتIBS باشد. آزمایش حذف و اضافه ی مواد غذائی ممکن است در این شرایط معقول باشد.

چگونه بیماری سندرم روده تحریک پذیر(IBS) را کنترل کنیم؟

مواد غذائی حاوی فیبر، نشاسته های مقاوم، و الیگوساکاریدها ممکن است به حفظ سلامتی میکروفلور مفید و مقاومت در برابر عفونت های پاتوژن کمک کنند. مطالعات بررسی کننده پروبیوتیک ها وپره بیوتیک ها اثرهردو را باهم سنجیده اند.اثرات مثبت پره بیوتیاک ها به دلیل وضعیت هضم ضعیف ممکن است کمتراز مقدارواقع درنظر گرفته شود.

چگونه بیماری سندرم روده تحریک پذیر(IBS) را کنترل کنیم؟

بیماران درپاره ای موارد دچاریک سیکل معیوب درارتباط بااسترس بیهوده مرتبط با غذاها می گردند،که این امربه دلیل اختلالات گوارشی وفشاراجتماعی منجربه استفاده ازیک رژیم بسیارمحدودغیرضروری،کمبودهای تغذیه ای وبدترشدن علائم می گردد .اطمینان مجددوبازگردندان تدریجی غذاها به رژیم غذایی فرد ومحدودیت درارتباط باغذاهای محرک منجربه بهبود چشمگیری درکیفیت زندگی بیمارمیگردد.

استفاده از روغن نعناع نوید بخش بوده و در یک مطالعه تصادفی کنترل شده استفاده از این روغن منجر بهبود علائم شکمی درافراد مکملاری شده گردید.

حمید امیری
حمید امیری
شماره نظام پزشکی : ت -7128 کارشناس ارشد تغذیه ، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه از دانشگاه تهران مشاور تغذیه کلینیک سلامت