btnmenu
telegram-drsalamat

چگونه اشتهای کاذب خود را از بین ببرم ؟

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در130 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      47

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

چگونه اشتهای کاذب خود را از بین ببرم ؟ (

چگونه اشتهای کاذب خود را از بین ببرم ؟

کسانی که برنامه غذایی لاغری را دنبال می کنند گاهی اوقات از داشتن احساس گرسنگی در طول روز ابراز ناراحتی می کنند واغلب این افرادمی گویند با وجودی که به مقدار کافی غذا خورده ام ولی بازهم ضعف و گرسنگی عجیبی دارم که تحمل ادامه برنامه غذایی را برایم مشکل می کند .به همین دلیل ممکن است که فرد رژیم لاغری خود را ادامه ندهد .

برای کم کردن این اشتهای غیر طبیعی چه کار باید کرد ؟

افرادی که دارای اضافه وزن هستند معمولا اشتهای کاذب دارند یعنی بدون اینکه احساس گرسنگی واقعی داشته باشند ، غذا می خورند .

روشهای زیر می تواند به شما برای کم کردن و یا جلوگیری از اشتهای کاذب کمک کند :

– بین اشتهای کاذب و گرسنگی واقعی فرق گذارید .

اشتها در حقیقت علاقه به خوردن و مصرف بعضی از مواد غذایی خاص است که می تواند  در بعضی از حالات روحی و روانی تشدید شود .اما گرسنگی واقعی به دنبال افت قند خون ایجاد می شود که با علائمی چون ضعف ، کاهش توان بدنی و… همراه است .در صورتی که فرد به صورت واقعی گرسنه باشد باید حتما این نیاز تامین شود و وی غذا بخورد . ولی در زمانی که فرد بعد از خوردن یک وعده غذای اصلی میل به خوردن موادی چون شیرینی و…می کند تنها یک اشتهای کاذب است .

– سوخت و ساز بدن خود را با غذا خوردن سر ساعت تنظیم کنید .

تلاش کنید وعدهای غذایی خود را منظم کنید .در طول روز ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده داشته باشید . بهتر است بین وعده های اصلی ۶ ساعت فاصله گذارید و ۲ الی ۳ ساعت بعد از خوردن وعده اصلی میان وعده کوچکی مصرف کنید

– روی غذا خوردن خود تمرکز و دقت داشته باشید .

داشتن توجه در هنگام غذا خوردن منجر می شود که پیام سیر شدن برای مغز فرستاده شود .در صورتی که در نحوه غذا خوردن خود دقت داشته باشید بدن می تواند به موقع این پیغام  را ارسال کند در نتیجه شما به اندازه غذا می خورید و نه بیشتر

– آرام آرام و شمرده غذا بخورید.

بعد از  ۱۵ الی ۲۰ دقیقه مغز فرمان سیر شدن را به معده می رساند . و احساس سیری در فرد ایجاد می شود .در صورتی که سریع و نجویده غذا خورده شود قبل از صدور این پیام معده بیش از اندازه پر می شود که در نهایت منجر به چاقی و اضافه وزن می گردد . پس بهتر است  با  بهتر جویدن لقمه  ، غذا به آهستگی خورده شود.

– وسوسه های غذایی را بشناسید و از آن دوری کنید .

بهتر است مواد غذایی از جلوی چشم دور باشد . در بسیاری از مواقع دیدن مواد خوراکی باعث تحریک  اشتها  و مصرف بیش از اندازه آنها در وعده اصلی یا میان وعده می شود .

– عادات غذایی غلط خود را تغییر دهید .

انتخاب آگاهانه مواد غذایی و کم کردن حجم غذای مصرفی به همراه نادیده گرفتن تمایل به مصرف برخی از مواد غذایی منجر به کنترل اشتها می شود . در این صورت می توانید سلامت غذایی و تناسب اندام خود را تضمین کنید .

در نهایت توصیه می شود :

 به گونه ای غذا خورده شود که با رعایت یک رژیم متنوع و متعادل از تمامی گروههای غذایی در طول روز استفاده شود در این صورت احساس گرسنگی و امکان چاق شدن را می توان تا حد زیادی کنترل کرد .

شهلا اصلی کارشناس تغذیه

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *