تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

چرا وقتی هیجان منفی داریم، غذا می خوریم؟

چرا وقتی هیجان منفی داریم، غذا م... ,    منتشر شده در 194 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      123   پ       

چرا وقتی هیجان منفی داریم، غذا می خوریم؟

چرا وقتی هیجان منفی داریم، غذا می خوریم؟

اگر شما فردی هستید که وقتی استرس، خشم، شرم و هر هیجان منفی دیگری را تجربه می کنید به سمت غذا می روید، به شما پیشنهاد می کنم که تا انتهای این مطلب را به دقت بخوانید.

تا به حال فکر کرده اید که چرا وقتی عصبانی می شوید و استرس دارید ناگهان برای آرام شدن، احساس نیاز شدید به خوردن غذا پیدا می کنید و انگار هیچ چیز جز غذا این خشم و استرس را آرام نمی کند؟

 

یکی از دلایل این موضوع را می توان در نوزادی افراد یافت:

وقتی که نوزادی به هر علتی مانند گرما، سرما، مریض بودن و راحت نبودن جا گریه می کند و مادر به دلیل اینکه فکر می کند احتمالا علت  گریه کردن او گرسنگی اش است، به او شیر می دهد و این تجربه بارها و بارها برای نوزاد حتی تا سنین بعد از آن نیز تکرار می شود. همان گونه که می دانیم غذا خوردن نیز هورمون لذت را در مغز ترشح می کند و برای لحظاتی این احساس لذت جای خشم و استرس را می گیرد یا به نحوی آن را کاهش می دهد.

حال برای کودکی که تبدیل به بزرگسال شده است، اولین راه چاره ای که بعد از تجربه کردن استرس و یا خشمگین شدن برای آرام کردن خود به ذهنش می رسد، راهی است که بارها آن را تکرار کرده و البته به این خاطر که احساس لذت را در او ایجاد می کند، به طور موقت احساس آرامش به او می دهد، اما وقتی این موضوع تکرار می شود و به طور ناخودآگاه روش اصلی فرد در آرام کردن خود می شود، نتیجه آن چیزی جز اضافه وزن برای او در بر ندارد.

حال که درباره این موضوع اطلاع پیدا کردیم چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟ برای حل این مشکل چند راهکار وجود دارد:

  • کاهش عوامل استرس زا و ایجادکننده خشم
  • جا به جا کردن راه حل غذا خوردن با یک راه حل مناسب دیگر برای کاهش استرس و خشم.

روانشناس در این زمینه می تواند به فرد کمک کند تا بتواند با ریشه یابی، عوامل زیربنایی که باعث ایجاد استرس و خشم در فرد می شود و خود فرد به آن ها وقوف کامل ندارد را ابتدا بشناسد و سپس با آگاهی از آن ها و رو به رو شدن با هیجانات منفی به جای سرکوب آن ها با غذا خوردن به مرور زمان استرس و احساس خسم خود را کاهش دهد، همچنین راهکارهای مناسب تری را نیز جایگزین راهکارهای نامناسب مراجعین برای کاهش استرس در آن ها نماید.

دکترشهرزاد رشن روانشناس

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *