تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

ورزش بعد از صرف غذا آری یا نه؟

ورزش بعد از صرف غذا آری یا نه؟ ,    منتشر شده در 271 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      1,668   پرینت       

مقدمه

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که مطالب ضد و نقیض زیادی در رابطه با موضوعات مختلف در انواع مجلات و سایت‌ها مطالعه کرده باشیم، یکی از این موضوعات بحث ورزش کردن بعد از صرف غذا می‌باشد جملات زیر خود گویای این موضوع است:

– حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که بعد از صرف غذا ۱۰۰ قدم راه بروید تا ۹۹ سال زنده بمانید.

– پیاده روی بلافاصله بعد از خوردن غذا، کار درستی نیست زیرا باعث برگشت اسید معده به بالا و سوء هاضمه می شود.

– کارشناسان عقیده دارند، دست کم ۱۰۰ قدم پیاده روی بعد از شام وضعیت سلامت عمومی تان را بهتر می کند که شامل هضم بهتر غذا، سوزاندن کالری، کنترل بهتر قند خون و تری گلیسرید در بدن می شود.

– اگر عادت دارید بعد از شام جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بنشینید، بهتر است آن را با یک عادت درست جایگزین کنید و ۱۵ دقیقه قدم بزنید.

این‌ها تنها نمونه‌ای از چندین موضوع مربوط به تناقض در ورزش و بخصوص پیاده روی بعد از صرف غذا بود حال با این همه مطلب بالاخره ما بعد از غذا ورزش کنیم یا دراز بکشیم و تلویزیون نگاه کنیم یا میوه و نوشیدنی بخوریم و …، در این نوشتار به جمع آوری مطالبی در این زمینه و نتیجه کلی آن پرداخته می‌شود.

ورزش بعد از صرف غذا (آری یا نه؟)

زمان درست، نوع و مقدار مناسب ورزش

زمان ورزش باید به نحوی انتخاب گردد که روی قسمت‌های بدن تأثیر مخربی به جای نگذارد. برای مثال ورزش بلافاصله بعد از غذا موجب مشکلات معده و اختلال در فرآیند هضم غذا می‌شود. ورزش ممکن است به قلب افراد دچار بیماری های قلبی- عروقی، فشار وارد کند. مصرف غذای سنگین و ورزش فوری بعد از آن، این فشار را چند برابر می‌کند. اما از طرف دیگر اغلب شنیده می‌شود که بعد از صرف غذا پیاده روی کنید تا هضم غذا بهتر صورت گیرد، پیاده روی هم که یک نوع ورزش بوده پس در این شرایط تکلیف چیست؟ جواب را می‌توان به این صورت بیان کرد که:

این تفکر که بعد از خوردن غذا فعالیت بدنی انجام دهیم تا غذا هضم شود، تا حدی درست و غلط است! درست به این دلیل که فعالیت بدنی می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند اما مهم نوع و فاصله زمانی ورزش تا غذا خوردن است. ورزش سنگین، استفاده از وسایل مختلف ورزشی و… همگی مضرند. تنها ورزشی که تقریبا می توان آن را تایید کرد، یک ورزش سبک مانند پیاده روی است به خصوص اگر نیم تا یک ساعت بعد از صرف غذا انجام شود که قادر است از افزایش بی رویه تری گلیسیرید خون جلوگیری کند. ورزش و فعالیت فیزیکی به شرایط مختلفی مانند شرایط فردی، اجتماعی، روانی و جسمی بستگی و تداوم آن بستگی دارد. همچنین در آلودگی هوا ورزش و پیاده روی انجام نشود و فرد در ساعت‌هایی ورزش کند که هوا وضعیت بهتری دارد.

زمان مصرف غذا

پیاده روی پس از صرف غذا

پیاده روی پس از صرف غذا علاوه بر کاهش احساس سنگینی و برطرف کردن مشکلات تنفسی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به ویژه در بین زنان کاهش می دهد. تحرک و پیاده روی در همه مواقع یک عامل مهم برای سلامتی است در واقع حرکت و تغذیه مناسب دو روی سکه هستند و اگر به درستی در ارتباط با هم صورت گیرند، خطر بسیاری از بیماری‌ها برطرف می شود. اگر همه ما فقط روزی نیم ساعت با سرعت نه چندان زیاد راه برویم، خطر بسیاری از بیماری های مزمن را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده‌ایم. بر اساس تحقیقات، پیاده روی دائم همچنین می تواند در کمک به ترک سیگار و کنترل اشتها مفید باشد.

پیاده روی

نتیجه گیری

– انجام ورزش‌های سنگین و استفاده از وسایل ورزشی بعد از صرف غذا نه تنها سودمند نیست بلکه باعث آسیب دیدگی اعضای بدن می‌شود.

– تنها انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده روی آن هم بعد از حدود نیم ساعت پس از صرف غذا پیشنهاد می‌شود.

– نوع و مقدار مناسب ورزش برای هر فرد بستگی به شرایط جسمی و روانی او دارد لذا باید در مورد زمان شروع ورزش و نوع آن (بخصوص برای افراد با مشکلات قلبی و عروقی و افراد دیابتی) با پزشک خود مشورت کنید.

– بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محققان ژاپنی انجام حرکات ورزشی بعد از خوردن غذاهای چرب (بخصوص بعد از یک ساعت از صرف غذا)می‌تواند تا ۷۲ درصد در کاهش تری گلیسیرید خون موثر باشد.

شهین خاکی

کارشناس تربیت بدنی


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *