لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
btnmenu
telegram-drsalamat

هشدار عوارض مصرف خودسرانه قرص آهن در مدارس دختران مراقب باشند

 اخبار سلامت ,     منتشر شده در47 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      84

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

یک متخصص تغذیه گفت: تجویز خوسرانه قرص آهن در مدارس به ویژه برای دختران می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

قرص آهن
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمیزان، پیام فرحبخش متخصص تغذیه در خصوص ضرورت استفاده از قرص آهن در بین نوجوانان اظهار داشت:

کم خونی و فقر آهن بیشتر در کسانی مشاهده می شود که در حال رشد و سن بلوغ هستد.

وی با اشاره به اینکه کمخونی و فقر آهن در نوجوانان دختر خطرناک تر است گفت:دختران نوجوان به دلیل بودن در سن رشد وهمچنین خونریزی های ماهانه اگر دچار فقر آهن و کمخونی باشند بیشتر در معرض خطرات هستند.

این متخصص تغذیه ادامه داد:توصیه می شود نوجوانان دختر حتما به پزشک مراجعه کنند چرا که اگر دچار کمخونی و فقر آهن باشند برای آن ها درمانی ۴ تا ۶ ماهه تجویز می شود اما در صورتی که دچار فقر آهن و کمخونی نباشند بهتر است یک هفته در ماه قرص آهن مصرف کنند.

فرحبخش بیان داشت:نوجوانان ممکن است به دلیل وجود برخی عوارض های قرص آهن مثل بد مزه کردن دهان،تهوع ویبوست از مصرف آن سر باز بزنند که در این صورت مصرف قرص آهنی به نام رهش توصیه می شود چرا که عوارضی ندارد.

وی اظهار داشت:مصرف بیش از حد قرص های آهن می تواند مشکلاتی چون تجمع گلبول قرمز و همچنین غلظت خون را در بدن ایجاد کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه در مدارس باید پیشگیری های لازم صورت گیرد افزود:بهتر است در مدارس حد اقل دوبار در هفته قرص های آهن توزیع شود .همچنین توصیه میکنیم معلمان به طور خودسرانه مصرف زیاد قرص آهن را برای دانش آموز تجویز نکنند چرا که در برخی مواقع ممکن است چرت زدن دانش آموزان به دلیل کمخوابی باشد اما معلم آن را دلیل کمخونی و فقر آهن بداند.
مصرف قرص آهن
فرحبخش ادامه داد:اگر علائم کمخونی در بدن دانش آموز دیده شد باید به پزشک متخصص مراجعه کند و در صورت صلاح دید آزمایش و قرص تجویز شود.

وی در پایان گفت:به جز مصرف قرص آهن منابع دیگری همچون گوشت قرمز و جگر و همچنین حبوبات می تواند در جذب آهن کمک بسیاری به نوجوانان کند.

منبع :  سلامت نیوز

 

  بدون دیدگاه