btnmenu
telegram-drsalamat

نکات کلیدی افزایش سوخت و ساز بدن

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در130 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      34

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

نکات کلیدی افزایش سوخت و ساز بدن

نکات کلیدی افزایش سوخت و ساز بدن در رژیم های لاغری

سوخت و ساز یا همان متابولیسم به فرایندی گفته می شود که بدن از غذا برای تولید انرژی مورد نیاز خودش استفاده می کند .

سوخت و ساز در بدن افراد مختلف با توجه به سن و جنس متقاوت است . گاهی اوقات بالا یا پائین بودن متابولیسم کاملا ژنتیکی است .در بعضی از موارد به دلیل عوامل محیطی از قبیل عدم یا افزایش فعالیت بدنی و یا به دلیل عوامل درونی بدن مثل وضعیت هورمونی ( کم کاری یا پرکاری تیروئید ) سرعت این فرایند می تواند تغییر کند .

کاملا طبیعی است که فاکتورهایی از قبیل جنسیت ، سن ، ژنتیک را فرد نمی تواند جهت افزایش متابولیسم تغییر دهد .اما آیا راهکارهایی وجود دارد که بتوان سوخت و ساز بدن را زیاد کرد ؟

از آنجا که میزان متابولیسم در کنترل وزن افراد موثر است می توان گفت افزایش سوخت و ساز بدن از اهداف اساسی افرادی است که دوست دارند وزن خود را حفظ یا کاهش دهند .

با شناخت عوامل زیر و بکار گیری این روشها در زندگی روزانه می توان تا حدودی سوخت و ساز بدن را افزایش داد .

-دوری از رژیم های غذایی کم کالری

بهتر است بدانید که رژیم هایی با کالری خیلی پائین فقط به کاهش عضلات کمک می کند نه چربی بدن .در نتیجه کاهش وزن بدست آمده حاصل کاهش توده عضلانی است که خود منجر به افت سرعت متابولیسم بدن می شود که با گذشت زمان همین کاهش سوخت و ساز باعث اضافه شدن وزن می گردد.

–  خوردن صبحانه

از آنجا که در طول شب سوخت وساز به طور طبیعی کاهش می یابد با مصرف منظم صبحانه می توان متابولیسم را دوباره فعال کرد .

-افزایش تعداد وعده های غذایی

در صورتی که بین وعده های اصلی غذایی فاصله طولانی باشد به طور طبیعی میزان سوخت و ساز پائین می آید . با گنجاندن میان وعده های کوچک به فاصله ۲ الی ۳ ساعت بعد از مصرف غذای اصلی سرعت متابولیسم را می توان زیاد کرد . بنابراین انرژی بیشتری از بدن سوزانده می شود.

-مصرف پروتئین با کیفیت بالا

بدن برای هضم کردن پروتئین ها احتیاج به انرژی بیشتری دارد . در نتیجه متابولیسم پس از دریافت پروتئین های مفید البته با چربی کم بالا می رود .

-افزایش مصرف آب

آب برای سوزاندن کالری بدن ،مورد نیاز می باشد. با افزایش دریافت آب می توان سرعت سوخت و ساز را زیاد کرد. بهتر است جهت تامین آب مورد نیاز بدن قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب مصرف کرد .

-فعالیت بدنی بعد از مصرف غذا

داشتن یک تحرک سبک همانند پیاده روی یا قدم زدن حدود ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا می تواند سرعت سوخت و ساز بدن را تا حدی افزایش دهد.

-افزایش حجم عضلات

افزایش توده عضلانی بدن ، از دلایل اصلی بالا رفتن متابولیسم می باشد . چرا که عضلات انرژی بیشتری نسبت به سلولهای چربی در بدن می سوزانند . بهتر است برای ساخت عضله تمرینات قدرتی مناسب انجام شود.

در انتها بهتر است این نکته را فراموش نکنید که اگر افراد یک برنامه غذایی مناسب به همراه یک فعالیت بدنی منظم را دنبال کنند دیگر نیازی به مصرف داروهای افزایش دهنده متابولیسم نداشته و به صورت طبیعی سوخت و ساز بدن خود را فعال و بالا نگه می دارند.

شهلا اصلی تغذیه

 

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *