تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

نکاتی برای کاهش کلسترول

نکاتی برای کاهش کلسترول ,    منتشر شده در 101 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      277   پرینت       

 

زمانی که پزشک به شما می گوید: دارای کلسترول بالا هستید شما می دانیدکه نیاز به تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی برای کاهش کلسترول و احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی دارید. بنابراین شما برای سلامت قلب و فعالتر شدن آن باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

نکاتی برای کاهش کلسترول   

شناسایی کلسترول خوب و بد:

بدن شما به مقدارکمی از کلسترول نیاز دارد اما بسیاری از مردم بیش از حد کلسترول از نوع بد یا کلسترول  LDL دارند. اگر شما بیش از حد چربی اشباع شده که به طور عمده در مواد غذایی که ازحیوانات یافت می شوند را مصرف کنید این اتفاق می افتد. اگر سطح LDL شما بیش از حد بالا باشد، پلاک می تواند در شریان قلب شما ایجاد شود و منجر به بیماری های قلبی شود. کلسترول خوب HDL  می تواند به پاک کردن LDL از خون شما کمک کند.

 

استفاده ازدستان خود:

این روش برای خوردن بیش از حد آسان است، به ویژه هنگامی که شما در بیرون غذا می خورید و بخش بیشتری را شامل می شود که این می تواند به افزایش وزن وکلسترول بالاتر منجر شود. بخش درست چیست؟ یک راه “دستی” برای شما وجود دارد. یک وعده ازگوشت یا ماهی و آنچه متناسب با کف دست شما باشد. یک واحد میوه ی تازه به اندازه مشت خود و یک میان وعده از آجیل یا سبزیجات پخته، برنج و یا ماکارونی که باید به اندازه ی گودی دست شما باشد.

 

فکرخوشمزه و مغذی:

با میوه ها و سبزیجات در هر روز سطح LDL خود را پایین بیاورید. با خوردن این آنتی اکسیدان های غنی از فیبر، ممکن است غذاهای چرب کمتری بخورید. شما همچنین به سطح فشار خون و حفظ وزن خود کمک می کنید.

 

بالا بردن امگا ۳:

شما می توانید دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی یک منبع بسیار خوب از پروتئین و امگا ۳ می باشد،که یک نوع از چربی مورد نیاز بدن شما است. امگا ۳ به پایین ماندن سطح تری گلیسرید که نوعی چربی درخون است کمک می کند. همچنین ممکن است کلسترول را قطع کنند و رشد پلاک در خون را کاهش دهند.

نکاتی برای کاهش کلسترول   

روز خود را با غلات سبوس دارشروع کنید:

یک کاسه بلغورجو، یک انتخاب هوشمندانه است. زیرا شما را سیر می کند و باعث می شود در هنگام ناهارکمتر پرخوری کنید.

 

مصرف آجیل:

شما نیاز به یک میان وعده دارید؟ یک مشت بادام،گردو، پسته و یا دانه های دیگرخوشمزه برای شما عالی است. زیرا سرشار از چربی های اشباع نشده هستندکه باعث کاهش LDL یا کلسترول بد می شوند. مطالعات نشان می دهد افرادی که مقداری آجیل در روز مصرف می کنند کمتر احتمال دارد به بیماری های قلبی دچار شوند.

نکاتی برای کاهش کلسترول   

چربی های غیراشباع:

ما در رژیم غذایی خود به برخی از چربی ها نیاز داریم. چربی های اشباع نشده مانند چربی موجود درکانولا، زیتون و روغن گلرنگ که ممکن است به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک کند. چربی های اشباع مانند چربی موجود درگوشت، لبنیات پرچرب وکره و روغن نخل کلسترولLDL را افزایش می دهند. به یاد داشته باشید، چربی های خوب به مقدار زیادی کالری دارند، بنابراین فقط مقدار کمی از آنها استفاده کنید.

انتخاب بهترین کربوهیدرات:

غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، کوینولا و گندم کامل، فیبر بالایی دارند و قند خون را افزایش نمی دهند. آنها کلسترول را کاهش می دهند و در شما احساس سیر شدن ایجاد می کنند.

به مدت۳۰ دقیقه ورزش کنید:

فقط نیم ساعت فعالیت بدنی ۵ روز در هفته می تواند کلسترول بد شما را کاهش و سطح کلسترول خوب شما را افزایش دهد. لازم نیست که به مدت ۳۰ دقیقه ورزش پیوسته داشته باشید. شما می توانید آن را به جلسات ۱۰ دقیقه ای تقسیم کنید و یا۲۰ دقیقه ورزش سخت تر مانند دویدن را سه بار در هفته انجام دهید.

تاثیر پیاده روی بر حفظ تندرستی

پیاده روی فعال:

شما نیاز به یک جفت کفش مناسب دارید. ورزش ایروبیک مانند پیاده روی سریع، خطر سکته ی مغزی و بیماری های قلبی را در شما کاهش می دهد.

 

فراتر از بدنسازی:

شما می توانید در هر منقطه فعال باشید. در باغ، بازی با بچه های خود، پیاده روی. حتی کارهای خانه می تواند نوعی فعالیت مناسب برای شما باشد.

زمانی که در بیرون غذا می خورید هوشمند باشید:

غذاهای کبابی، پخته شده و بخارپز را انتخاب کنید.

نقش گرم کردن در ورزش های چربی سوز

بررسی برچسب:

خواندن اطلاعات تغذیه بسیارخوب است و براساس آن مواد غذایی سالم را انتخاب کنید.

 

بررسی وزن خود:

اضافه وزن شما ممکن است به احتمال زیاد به کلسترول بالا، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ مربوط باشد.

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *