تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

میزان کالری مورد نیاز سنین مختلف به چه عواملی مرتبط است؟

میزان کالری مورد نیاز سنین مختلف... ,    منتشر شده در 18 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      36   پرینت       

عوامل متعددی سبب تفاوت مصرف انرژی استراحت بین افراد می شود. عواملی که بیشترین تاثیر را در میزان کالری مورد نیاز یک فرد دارند شامل جثه و ترکیب بدن است. عوامل دیگر همچون سن ، آب و هوا ، جنس در مراحل بعدی قرار میگیرد.

ضمنا انرژی مصرف شده در فعالیت بدنی، متغیر ترین جز از کل انرژی مصرفی است که ممکن است از ۱۰۰ کیلوکالری در روز در افراد بی تحرک تا ۳۰۰۰ کیلو کالری در افراد ورزشکار متفاوت باشد.

با اینکه فعالیت بدنی می تواند دامنه تغییرات زیادی داشته باشد اما به علت تفاوت فعالیت در  افراد  و یا حتی مقطعی بودن فعالیت، تعیین کننده محسوب نمی شود.

اما جثه و ترکیب بدن در همه ی افراد می تواند سهم چشمگیری از مصرف انرژی استراحت را شامل شود. البته فعالیت فیزیکی و ورزش منظم با افزایش توده عضلانی بدن و تاثیری که بر ترکیب بدن می گذارد به طور ثانویه در دراز مدت می تواند در میزان نیاز افراد به کالری تاثیر گذار باشد ولی فعالیت فیزیکی مقطعی تاثیر مقطعی نیز خواهد داشت.

میزان کالری مورد نیاز سنین مختلف به چه عواملی مرتبط است؟

از آن جا که مصرف انرژی استراحت تحت تاثیر توده ی ماهیچه ای  بدن است ، مصرف انرژی استراحت در دوران رشد سریع ، به ویژه سال های اول و دوم زندگی ، بالاترین میزان را دارد.
انرژی اضافی مورد نیاز برای سنتز نگاهداری هر گرم بافت بدن حدود ۵ کیلو کالری است . کودکان در حال رشد حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از انرژی غذا را به صورت بافت جدید بدن ذخیره می کنند.

با بزرگ تر شدن کودک ، نیاز به انرژی برای رشد تا حدود ۱ درصد از کل انرژی مورد نیاز کاهش می یابد. پس از سالهای اولیه بزرگسالی ، در هر دهه از عمر ۱ تا ۲ درصد در هر کیلوگرم توده ی بدون چربی از مصرف انرژی استراحت کم می شود.

نکته بسیار مهمی که در طراحی برنامه غذایی باید به آن توجه داشت، تعیین کالری مورد نیاز بر اساس شرایط فیزیولوژیک فرد و منحصر به همان فرد است. کم کردن کالری در مراکز غیر علمی یا حتی سایت های اینترنتی غیر معتبر بدون توجه به شرایط فیزیولوژیک فرد می تواند عواقب غیر قابل جبرانی به بار آرود. در یک برنامه غذایی علمی، باید ضمن توجه به کالری مورد نیاز فرد تمام ریز مغذی های مورد نیاز را تامین کرد تا ضمن کاهش وزن، سلامتی نیز تضمین شود.

 

 


درباره نویسنده :
حمید لروند امیری
لوگو دکتر سلامت
حمید لروند امیری
شماره نظام پزشکی : ت -7128 کارشناس ارشد تغذیه ، دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه از دانشگاه تهران مشاور تغذیه کلینیک سلامت

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *