تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

مواد غذایی برای مبارزه با کمبود آهن

مواد غذایی برای مبارزه با کمبود آهن ,    منتشر شده در 113 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      326   پرینت       

آهن برای تولید هموگلوبین، که بخشی از گلبول های قرمز است که برای انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن عمل می کند لازم است. اکسیژن را در ریه ها جمع می کند، از طریق جریان خون آن را می برد و آن را در بافت هایی از جمله پوست و ماهیچه ها منتقل می کند. سپس، دی اکسید کربن را جمع آوری می کند و آن را به ریه می برد.

کمبود آهن
اگر بدن مقدار مورد نیاز آهن را جذب نکند، باعث کمبود آهن می شود. تنها زمانی که کمبود آهن به کم خونی فقر آهن پیشرفت می کند،یعنی  وضعیتی که ذخایر آهن بدن آن چنان کم است که نمی توان به اندازه کافی از گلبول های قرمز خون به طور موثر برای حمل اکسیژن استفاده کرد علائم ظاهر می شود.

مواد غذایی برای مبارزه با کمبود آهن

علائم عبارتند از:

خستگی
پوست و ناخن رنگ پریده
ضعف
سرماخوردگی
سردرد
گلوسیت (زبان ملتهب)

منابع آهن
بدن از منابع حیوانی دو تا سه برابر آهن را بیشتر جذب می کند تا از گیاهان.

برخی از بهترین منابع غذایی آهن عبارتند از:

گوشت گاو
بوقلمون
جوجه

ماهی

گرچه جذب آهن از گیاهان کمتر از جذب آهن از منبع حیوانی است ولی اضافه کردن گیاهان غنی از ویتامین C باعث افزایش جذب آهن میشوند.

 

مواد غذایی برای مبارزه با کمبود آهن

 

برخی از بهترین منابع گیاهی آهن عبارتند از:

لوبیا، ، سویا و عدس
سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج
غلات صبحانه غنی شده
برنج غنی شده
نان کامل و غنی شده

جمعیت در معرض خطر

جمعیت زیر در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن هستند.

زنان باردار یا شیرده: افزایش حجم خون نیاز به آهن بیشتر برای انتقال اکسیژن به کودک و افزایش خونرسانی به اندام های تولید مثل دارد.

کودکان: نوزادان برای شش ماه اول زندگی به اندازه کافی آهن را ذخیره می کنند. پس از شش ماه، نیاز نها به آهن افزایش می یابد. شیر مادر و شیرخشک غنی شده با آهن می تواند میزان آهن مورد نیازدر شیر را تامین کند. شیر گاو یک منبع ضعیف آهن است. هنگامی که به کودکان شیر بیش از حد شیر می دهند، جذب آهن غذاهای دیگر را از بین می برند و ممکن است “کم خونی شیر” ایجاد شود. دو فنجان شیر در روز مقدار توصیه شده برای کودکان نوپا است.

دختران نوجوان: اغلب رژیم های متناقض یا محدود – همراه با رشد سریع – دختران نوجوان را در معرض خطر قرار می دهند.

زنان در سن باروری: دوره های شدید قاعدگی ممکن است کمبود آهن رادر زنان ایجاد کنند.
چگونگی جلوگیری از کمبود آهن

یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید که شامل منابع خوب آهن برای جلوگیری از هر گونه کمبود باشد.

ترکیب غذاهای گیاهی غنی از آهن با ویتامین C در یک وعده غذایی. به عنوان مثال: سالاد نخود سیاه فلفل، اسفناج با آب لیمو، یا غلات غنی شده و انواع توت ها.

اگر نیاز به درمان کمبود آهن باشد، یک ارائه کننده مراقبت های بهداشتی وضعیت کمبود آهن را تعیین می کند و فرم دقیق درمان را تعیین می کند که ممکن است شامل تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها باشد.


درباره نویسنده :
مهشاد بختیاری
لوگو دکتر سلامت
مهشاد بختیاری
نظام پزشکی : ت - 6648 کارشناس تغذیه ، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم تحقیقات تهران اپراتور لاغری موضعی در کلینیک سلامت

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *