btnmenu
telegram-drsalamat

لذت غذا خوردن: آیا جایگزینی دارد؟

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در130 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      50

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

لذت غذا خوردن: آیا جایگزینی دارد؟

لذت غذا خوردن: آیا جایگزینی دارد؟

غذا خوردن برای بیشتر ما عملی لذت بخش است، برای اینکه این لذت را در زندگیمان افزایش دهیم تلاش های زیادی می کنیم:

برای پختن غذایی که خوردن آن شاید ۱۰ دقیقه زمان ببرد گاهی ۴ یا ۵ ساعت وقت می گذاریم، خانم هایی را می بینیم که همیشه به دنبال گرفتن دستور غذای جدید هستند و اینکه غذای بخصوصی را چگونه بپزند که خوشمزه تر شود،  از آنطرف نیز همیشه از اضافه وزن خود شکایت دارند و از رژیم های جدیدی که گرفتند صحبت می کنند ولی وقتی به آن ها نگاه می کنیم می بینیم که احتمالا در این کار موفق نبودند! بعضی از ما نیز همیشه در حال پرسیدن درباره فست فودها، رستوران ها و کافی شاپ های جدید و امتحان کردن آن ها هستیم و یا میزان قابل توجهی از درآمدمان را صرف خرید تنقلات و ناهار و شام در بیرون از خانه می کنیم. اگر نگاهی به رفت و آمدهایمان نیز بیندازیم رد و پای غذا خوردن را در همه جای آن و به میزان بیشتر از آن حدی که لازم است می بینیم. قرارهایی که  با دوستان بلا استثنا در کافی شاپ ها و رسنوران ها گذاشته می شود، انگار مغزمان جوری برنامه ریزی شده که چیزی جز این امکان پذیر نیست، در میهمانی هایمان برنامه به گونه ای چیده می شود که از بدو ورود میهمان در حال پذیرایی هستیم با انواع و اقسام شربت ها، شیرینی ها، آجیل، غذاهای متنوع، دسرها و بعد از آن نیز هنگام تماشای تلویزیون و خوردن انواع تنقلات از جمله چیپس و پفک و … می شود، از چند روز قبل از میهمانی در حال فکر کردن در مورد این که چه نوع غذاهایی بپزیم هستیم و …

به نظر می رسد افرادی که اضافه وزن دارند، تفریحاتشان به طور گسترده تری با خوردن در هم آمیخته است، انگار که اگر همه تفریحات زندگیشان را در یک ظرف بریزیم و سپس غذا خوردن را از آن بیرون بکشیم وقتی به ته ظرف نگاه می کنیم چیز قابل توجهی در آن نمانده است و یا بقیه تفریحات به نحوی با غذا خوردن درگیرند که ناگزیر متصل به غذا خوردن از ظرف خارج می شوند.

 

حال راه حل چیست؟

اینطور به نظر می رسد که انگار مغز ما به طور خودکار چیزی جز این گونه تفریحات را بلد نیست، پس باید خودمان دست به کار شویم و تفریحات دیگری را جایگزین غذا خوردن کنیم. می توانید لیستی از تفریحات دیگر را بنویسید و هر هفته یکی از آن ها را انجام بدهید به این ترتیب تفریحات دیگری را نیز به ظرف تفریحات خود اضافه کنید، بعد از مدتی مغز شما حال به جای داشتن یک گزینه برای تفریح با گزینه های متفاوتی رو به رو خواهد شد. اگر در جایگزین کردن تفریحات دیگر به جای غذا خوردن دچار اشکال هستید و احساس می کنید با اینکه تلاش فراوانی کردید ولی با شکست مواجه شدید و یا اجساس می کنید تفریحی جز غذا خوردن به شما آرامش نمی دهد، توصیه می شود به روانشناس مراجعه کنید تا با کمک و همراهی او بتوانید مشکلاتی که در این راه با آن رو به رو هستید را در ابندا بشناسید و سپس آن ها را یک به یک از پیش رو بردارید و گامی به سمت سلامتی و شادی بیشتر بردارید.

 

دکتر شهرزاد رشن روانشناس 

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *