دکتر سلامت

تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

فیبر چیست ؟

فیبر چیست ؟ ,    منتشر شده در 31 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      73   پرینت       

فیبر غذایی بخشی از مواد غذایی گیاهی است که قابل هضم نیست اما برای بدن فواید بسیاری دارد.

فیبرهای موجود در مواد غذایی دو نوع هستند:

الف) فیبرهای محلول: این نوع فیبر در جو، جو دوسر، مرکبات و حبوبات یافت می شود.

ب) فیبرهای نامحلول:  سبوس گندم، آرد کامل گندم، انواع سبزی ها و آجیل ها منبع بسیار خوب  فیبرنامحلول می باشند.

مواد غذایی را از نظر میزان فیبر به ۳ دسته می توان تقسیم کرد:

الف) مواد غذایی با فیبر زیاد: (۵- ۵٫۲ گرم فیبر)

شامل جو و سبوس جو، لوبیا، نخود، عدس، آرد کامل گندم، خرما، گلابی، آلو، اسفناج، آرتیشو(کنگر فرنگی)، کلم بروکلی، هلو وکشمش

ب) مواد غذایی با فیبر متوسط: (۲-۴٫۹ گرم فیبر)

شامل انواع سبزی خوردن، کرفس، هویج، ذرت، انجیر، سیب با پوست، پرتغال، بادام و پسته

ج) مواد غذایی فقیر از فیبر: (کمتر از ۲ گرم فیبر)

شامل سیب بدون پوست، غلات بدون سبوس، مواد غذایی همچون آرد سفید و ماکارونی بدون فیبر

فیبر چیست ؟

توصیه های مفید برای مصرف روزانه فیبر:

– روزانه از هر دو دسته فیبرهای محلول و غیرمحلول استفاده کنید.

– مصرف مواد غذایی فیبردار را در ۳ وعده اصلی غذایی و دو میان وعده تقسیم نمایید و برای پیشگیری از نفخ، از مصرف زیاد مواد غذایی فیبردار در یک وعده خودداری نمایید.

– در صورت کمبود فیبر در رژیم غذایی روزانه و تمایل به افزایش آن توصیه می شود برای پیشگیری از نفخ و اسهال، مقدار توصیه شده فیبر را کم کم در برنامه غذایی خود افزایش دهید.

– به جای مصرف نان های سفید( نان لواش و…) که فاقد فیبر می باشند از انواع نان های سبوس دار و نان سنگک استفاده شود.

– به جای استفاده از انواع کمپوت بهتر است از انواع میوه های تازه که دارای فیبر بیشتر و قند کمتری هستند استفاده شود.

– به جای استفاده از پلوهای ساده توصیه می شود پلوهای مخلوط مانند عدس پلو، لوبیاپلو، ماش پلو و… را بیشتر مصرف کنید. در این صورت فیبر بیشتری دریافت می کنید.

– سالاد و سبزی خوردن در برنامه روزانه گنجانده شود.

– به جای اسفاده از مواد غذایی تهیه شده از آرد سفید یا آرد سبوس گرفته( انواع شیرینی، کیک و ماکارونی) توصیه می شود از مواد غذایی حاوی فیبر مانند ماکارونی فیبردار و کیک های تهیه شده از آرد کامل استفاده نمایید.

– رعایت برنامه غذایی بر مبنای هرم غذایی می تواند این اطمینان را به شما بدهد که روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مورد نیاز خود را دریافت کرده اید.

 

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *