تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

طناب زنی (ورزشی مفید یا مضر؟)

طناب زنی (ورزشی مفید یا مضر؟) ,    منتشر شده در 189 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      994   پرینت       

مقدمه

کم تحرکی یکی از بزرگترین مشکلات و دست آوردهای زندگی ماشینی است .پیشرفت تکنولوژی ضمن فراهم آوردن آسایش و راحتی مشکلات متعددی از قبیل مشکلات جسمانی، اجتماعی، روانی و تربیتی و …. را با خود به همراه داشته است. برای جبران مسائل و مشکلات مطرح شده یکی از سالم ترین، کم هزینه ترین و سهل الوصول ترین راهکارها، استفاده از فعالیت های جسمانی در حیطه تربیت بدنی و ورزش می باشد. تربیت بدنی و ورزش یکی از اساسی ترین ابزارهای تعلیم و تربیت در قرن حاضر محسوب می گردد و وسیله ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی نسل جوان است .

نباید تصور نمود که تربیت بدنی و ورزش صرفاً موجبات سرگرمی و مشغولیت کودکان و جوانان را فراهم می سازد، بر عکس باید آن را جزء مهمی از فعالیت های روزانه هر فرد به شمار آورد .مفاهیمی مانند تندرستی، بهداشت، رشد فردی و اجتماعی و سلامت روحی ارتباط نزدیکی با تربیت بدنی و ورزش دارد. تربیت بدنی و ورزش در حیطه آموزش و پرورش باید به افراد کمک نماید که آگاهی و شناخت لازم را از اینکه او دارای جسم متحرکی است کسب نموده و باید ترغیب و تشویق گردد تا حرکت را مبنای تجربه و یادگیری و خودسازی قرار دهد، همچنین فعالیت بدنی مناسب هر فرد را با توجه به شرایط جسمی و روحی او تعیین نماید.

با توجه به اینکه در حال حاضر میلیون ها نفر زن و مرد و پیر و جوان در تمام دنیا به طناب بازی مشغولند و از آن لذت می برند، در این نوشتار فواید و معایب این نوع فعالیت بدنی و شرایط مناسب انجام آن اطلاعاتی جمع‌آوری شده است.

بر اساس تعریف فدراسیون ورزش‌های همگانی، طناب زنی عبارت است از یک فعالیت بدنی کامل و مفرح که به صورت انفرادی، دو نفره و گروهی با استفاده از طناب‌های کوتاه و بلند به صورت ۱، ۲ و چند طنابی انجام می‌گیرد. این ورزش از گذشته‌های دور به عنوان یک بازی و تفریح بین سنین مختلف رواج داشت و ورزشکاران رشته‌های دیگر نیز جهت چابکی و استقامت و هماهنگی عصب و عضله  و تعادل و در نهایت آمادگی جسمانی از این رشته استفاده می‌کردند.

طناب زنی (ورزشی مفید یا مضر؟)  

اصول طناب زنی

مانند دیگر شکل های ورزش، طناب زنی باید با اعتدال و میانه روی آغاز شود. شروع خیلی سریع معمولاً منجر به آسیب رسانی به اندام ها و اتلاف انرژی می شود. باید از سطح پرشی محکم اما نرم و قابل انعطاف استفاده شود. فرش با کرک کوتاه یا فرشی که بر روی سطح چوبی اتاق قرار گرفته باشد، مناسب است اما بر روی چمن و سطوح بتنی(سیمانی) و سفت نباید تمرین کرد. باید از کفش مناسب ورزشی قابل انعطاف استفاده کرد تا مانع از آسیب رسانی به ساق و مچ پا بشود. با حداقل ۵ دقیقه پیاده روی نرم باید بدن را گرم کرده و پس از آن باید حرکات کششی آهسته‌ی مچ پاها، زانوها، نرمه‌ی ساق پا و قسمت های بالایی پا صورت پذیرد.

فواید طناب زنی

طناب بازی یک فعالیت بدنی کامل و مناسب است که روی قلب و عروق و دستگاه تنفس اثر مثبت گذاشته و  باعث ازدیاد هماهنگی بین عصب و عضله،  سرعت، استقامت، چابکی و ریتم بدن می شود. طناب زنی ضمن کمک به کنترل وزن بدن به بهبود وضعیت عمومی آن  نیز مساعدت می کند. به بدن فرم داده به ویژه موجب تقویت عضلات پشت ساق پاها می شود. از بروز ضعف های موجود در پاها به خصوص از صاف شدن کف پاها جلوگیری می کند و از همه مهم تر فشارهای عصبی دلواپسی و افسردگی را کم کرده و در نتیجه اعتماد به نفس را افزایش می دهد. ضمناً به افراد امکان می دهد تا حداکثر فعالیت بدنی را در حداقل زمان و مکان و تقریباً بدون داشتن هیچگونه وسیله گران قیمتی انجام دهند. علاوه بر موارد مذکور، دو نمونه از مهمترین فواید ورزش طناب زنی در ذیل به طور مختصر شرح داده می‌شود.

– ورزشى براى چربی سوزى

طنا ب زدن یک تمرین چربی سوز عالى است و از مهمترین موارد استفاده از این تمرین براى کاهش وزن است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته در آمریکا ۱۰ دقیقه طناب زنی برابر است با ۳۰ دقیقه دویدن با سرعت متوسط ۷/۵ مایل در ساعت. اگر فردی با وزن ۱۵۰ پوند، ۱۲۰ بار در هر دقیقه طناب بزند، بدن او در هر دقیقه ۱۲ کالری انرزی می‌سوزاند. محققان مى‌گویند انجام تمرین‌هاى ورزشى شامل حرکت‌ها و پرش‌هاى عمودى مثل پریدن از روى طناب، براى کاهش احساس گرسنگى بسیار مفید است. این کم شدن اشتها باعث می‌شود فرد دیرتر احساس گرسنگى کند و تمایل به خوردن در او کمتر و در نهایت منجر به کاهش وزن شود. پزشکان با بررسی بر روی گروه های داوطلبان پی برده اند که پس از طناب زدن، افراد علاقه ای به خوردن غذاهای چرب و یا شیرین ندارند و میزان علاقه آنها کمتر از مواقع عادی است و همگی پس از حدود ۱۵ دقیقه از خوردن غذا سیر می شوند، در نتیجه به تدریج وزن متعادل بدن خود را بدست می آورند.

– ورزشی جایگزین برای آسپرین

تمرینات شدید مثل طناب زنی  باعث تولید سطح بالایی از مواد مسکن طبیعی در بدن در پاسخ به فعالیت طاقت فرسا می شود. این مواد مسکن که بتا- اندرفین(Beta-Endorphin) نامیده می‌شوند، یک ماده‌ی شبه هورمون است که توسط مغز و غده‌ی هیپوفیز تولید می شود و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر درد شده و موجب ایجاد احساس سلامتی و آرامش در انسان می شود. هرچه شخص به لحاظ فیزیکی از تناسب بهتری برخوردار باشد، مقدار بیشتر و با سرعت بیشتری بتا- اندرفین در بدن تولید می شود.

معایب طناب زنی

طناب زدن براى افراد سالم ضررى ندارد، اما توصیه می‌شود کسانى که دچار مشکل ارتوپدى در اندام تحتانى هستند (مثل آرتروز زانو)، خانم‌هاى باردار و دارندگان پروتزهاى پزشکى مختلف که امکان جابه‌جایى پروتز در آنها وجود دارد، بدون مشورت پزشک معالج طناب بازى نکنند.

از نقطه نظر علمی ورزش طناب زنی  به طور معمول مشکل خاصی را برای افراد ایجاد نمی‌کند.  به طور کلی در چنین ورزش‌هایی تفاوت‌ چندانی بین زنان و مردان وجود ندارد. تنها به صورت بسیار نادر بیماری‌هایی ممکن است در دستگاه تناسلی خانم‌ها (مثل رحم و ضمائم لگنی) وجود داشته باشند که باعث شل شدن و عدم پایداری این بخش‌ها می‌شوند و در این موارد ممکن است انجام چنین ورزش‌هایی باعث تشدید بیماری‌ فرد شوند.

طناب زنی برای بانوانی که اهل ورزش نیستند و بدنی شل دارند می تواند موجب افتادگی رحم شود، بنابراین برای این افراد طناب زدن در حد بسیار اندک و در کنار ورزش های دیگر توصیه می‌شود.

نتیجه‌گیری

– طناب‌زنی می‌تواند بر تقویت بسیاری از عوامل جسمانی و روحانی و کمک به بهبود عوارض نامطلوب بدن و روح تاثیر شگرفی داشته، که تاثیر آن در بهبود بسیاری از بیماریهای کلیوی و… نیز به چشم می‌خورد.

– طناب زنی ورزش فراگیری است که برای کودکان چهار، پنج ساله تا قهرمانان ورزشی مناسب است.

– طناب زنی ضمن کمک به کنترل وزن بدن، به بدن فرم داده و موجب تقویت عضلات پشت ساق پاها می شود.

– بسیارى از افرادى که دچار مشکلات طبى  ناشى از بی تحرکى هستند، می‌توانند ناراحتى خود را به کمک طناب زدن درمان یا از بروز آن پیشگیرى کنند.

– طناب زنی ورزشی قابل دسترسی برای عموم می‌باشد و  این امکان را فراهم می‌کند تا حداکثر فعالیت بدنی را در حداقل زمان و مکان و تقریباً بدون داشتن هیچگونه وسیله گران قیمتی انجام دهند.

 

شهین خاکی

کارشناس تربیت بدنی


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *