طب سوزنی ,    منتشر شده در 237 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      865   پرینت

مقدمه

طب سوزنی یا اکوپانکچر (ACUPUNCTURE ) که به زبان چینی به آن جن جیو (ZHEN JIU ) گفته می شود روشی است که با فروکردن سوزن های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می شود.

براساس تئوری طب سوزنی، این نقاط خاص بر روی مریدین هایی (MERIDIANS) قرار دارند که یک نوع انرژی حیاتی به نام “چی” (QI) در آنها جریان دارند. گرچه از اواخر قرن بیستم میلادی بر روی طب سوزنی تحقیقات علمی زیادی صورت گرفته است اما هنوز نحوه اثر آن به درستی مشخص نشده است و بحث های زیادی در مورد آن بین دانشمندان در جریان است.

گزارش هایی که از طرف سازمان بهداشت جهانی، مرکز ملی طب مکمل آمریکا و انجمن پزشکی ایالات متحده آمریکا اعلان شده است همگی از مؤثر بودن طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماریها حکایت می کنند. یک توافق کلی بین دانشمندان وجود دارد که همگی آنها معتقدند که طب سوزنی اگر از طرف یک متخصص طب سوزنی انجام شود و سوزنهای استریل مورد استفاده قرار گیرند روش بی خطری در درمان بعضی از بیماریها می باشد.

طب سوزنی برای چه بیماری هایی موثر است؟

افراد برای درمان درد و همچنین درمان بعضی از انواع بیماری‌های خاص از طب سوزنی استفاده می‌کنند  از طب سوزنی به عنوان درمان کامل و یا در کنار سایر درمان‌ها استفاده می‌شود. براساس نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) از طب سوزنی می توان در موارد زیر استفاده نمود و تاثیرگذاری آن برای دردها و بیماری های زیر بیشتر است:

– تهوع ناشی از شیمی درمانی

– سردرد

– فیبرومیالژی (درد مزمن عضلات)

– درد زایمان

– درد کمر

– قاعدگی دردناک

– میگرن

– آرتروز

– درد دندان

– بیماری آرنج تنیس بازان

طب سوزنی چیست و چگونه اثر می‌کند؟

روش‌های درمانی

در طب غربی، هم تشخیص و هم درمان معمولاً براساس تنها یک قسمت از بدن انجام می پذیرد. برای مثال، بعد از تشخیص یک شکستگی استخوان، درمان آن با گچ گرفتن عضو مبتلا صورت می گیرد و یا برای درمان یک بی نظمی در طپش قلب، از داروهایی که ریتم ضربان قلب را تنظیم می کنند استفاده می شود. اما هدف از درمان در طب سنتی چین نه تنها برطرف کردن خود بیماری، بلکه از بین بردن علت اولیه ایجاد آن بیماری می باشد. برای مثال در بیماری که تشخیص داده شده که علت بیماری او بر اثر حمله گرما به او صورت پذیرفته است، صرف نظر از اینکه چه علایم و مشکلاتی در او ایجاد شده است، درمانی که برای او انجام می شود با هدف دفع این گرما از بدن او صورت می پذیرد.

بعد از معاینه توسط پزشک طب سوزنی کار، وی نقاط بلوکه شده و یا دارای مشکل در بدن فرد را مشخص می‌کند. مشکل در هر نقطه‌ای از بدن باعث ابتلا به بیماری خاصی می‌شود، بعد از اینکه پزشک نقاط مشکل دار را یافت شروع به فرو کردن سوزن در پوست فرد می‌نماید، هر چند روش هر پزشک طب سوزنی کار با دیگری متفاوت است، اما معمولاً این درمان بین ۱۵ دفیفه تا یک ساعت طول کشیده و ممکن است نیاز به چند جلسه درمان و یا مراجعه منظم و همیشگی به پزشک باشد.

روش‌های تشخیص در طب سوزنی

چهار روش تشخیصی در طب سوزنی عبارتند از :

مشاهده: یک پزشک خوب و دقیق با مشاهده شواهد و علایمی مثل سفتی پوست و بافت زیر آن، لاغر شدن عضلات و یا وجود اِدِم (خیز) می تواند به سرعت نتیجه گیری کند که در اعضای زانگ فوی بیمار ضعفی وجود دارد. از سوی دیگر، قدرت عضلات و تاندونها نشانه خوبی است که بیانگر خوب بودن کار کبد می باشد. یک بدن لاغر با شانه های باریک نشان دهنده ضعف ریه می باشد در حالی که وجود یک

اسکلت استخوانی مستحکم نشان دهنده قدرت خوب کلیه ها می باشد.

– گوش کردن و بوییدن: پزشک با شنیدن صدای بیمار می تواند به نکاتی پی ببرد. اگر بیمار با صدای بلند و قوی صحبت کند نشان دهنده افزایش انرژی اوست در حالی که صحبت کردن با صدای آرام و آهسته بیانگر کم شدن انرژی است. عرق بدن همراه با بوی تند می تواند نشانه ای از صدمه دیدن بدن بر اثر رطوبت، حرارت یا باد باشد. بوی بد و زننده دهان بیانگر وجود حرارت در معده می باشد.

– گرفتن نبض : پزشک متخصص طب سوزنی می تواند با گرفتن نبض بیمار از مشکلات داخلی بدن او اطلاعات زیادی پیدا کند. برای مثال اگر نبض بیمار کُند و آهسته بزند )کمتر از چهار نبض در هر بار نفس کشیدن در بالغین( نشان دهنده وجود سرما در بدن بیمار می باشد در حالی که اگر نبض تند بزند )بیشتر از پنج نبض در هر بار نفس کشیدن بالغین( بیانگر وجود حرارت زیاد در بدن بیمار می باشد.:

– گرفتن شرح حال: اگر بیمار اظهار کند که از سرما خوشش نمی آید بیانگر وجود صدمات بیماری زای خارجی سرما یا باد-حرارت می باشد. با این حال، وجود یک لرز عمومی در بدن و احساس سرد بودن می تواند نشان دهنده کمبود انرژی یانگ باشد.

نتیجه‌گیری

فواید استفاده از طب سوزنی به عنوان راهی برای کنترل و درمان انواع درد در خیلی از افراد ثابت شده است. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی در افرادیکه به عملکرد آن معتقدند بیشتر است. از آنجاییکه این درمان اثرات جانبی خیلی کمی داشته، استفاده از آن حداقل برای امتحان و بررسی کارایی آن روی بدن و کاهش درد بخصوص اگر بدن به سایر روش‌های کاهش درد جواب ندهد، مفید می‌باشد استفاده از انواع طب سوزنی در زنان باردار خطرناک می‌باشد.

گردآورنده: شهین خاکی