btnmenu
telegram-drsalamat

طب سوزنی چیست و چگونه اثر می‌کند؟

مقالات سلامت ,     منتشر شده در68 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      88

اشتراک گذاری مطلب :
  • twt
  • google

طب سوزنی شیوه‌ای درمانی است که از هزاران سال پیش در کشور چین رواج داشته است. طی چند دهه اخیر کاربرد طب سوزنی با نگرشی علمی و نوین در پزشکی امروزی نیز رایج شده است. در این روش سوزن‌های استریل یک‌بار مصرف بسیار ظریف وارد پوست می‌شوند. با توجه به نوع بیماری، سوزن‌ها به نقاطی خاص از بدن وارد خواهند شد. گاهی به منظور ایجاد تحریک بیشتر، جریان الکتریکی خفیفی از سوزن‌ها عبور داده می‌شود.

طب سوزنی چیست و چگونه اثر می‌کند؟

مکانیسم‌های احتمالی اثر طب سوزنی:

– افزایش جریان خون موضعی می‌تواند روند ترمیم ضایعات موجود در محل را تسریع کند.

– تحریک اعصاب ظریف در زیر پوست باعث مهار انتقال پیام درد از آن ناحیه به مغز می‌شود.

– تحریک اعصاب ظریف در زیر پوست با تحریک نقاط خاصی در مغز باعث می‌شود تا ضد دردهای طبیعی در مغز تولید شوند.

– سوزن زدن در نقاط سفت و دردناک عضلات باعث شل شدن آنها و کاهش درد می‌شود.

– تحریک برخی از اعصاب باعث ترشح موادی در مغز می‌شود که می‌تواند اثرات مختلفی مانند کاهش افسردگی، ایجاد آرامش و کاهش اشتها داشته باشد.

طب سوزنی چیست و چگونه اثر می‌کند؟2

طب سوزنی علمی

در طب سوزنی علمی یا نوین از مفاهیم موجود در طب سنتی چین برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده نمی‌شود. بعنوان مثال در طب سنتی چین سلامتی و بیماری به رابطه متقابل عناصر پنج‌گانه و جریان طبیعی یا غیر طبیعی انرژی حیات در بدن نسبت داده می‌شود، درحالیکه این موارد در پزشکی امروزی پذیرفته شده نیستند.

در طب سوزنی نوین فرآیند تشخیصی و درمانی بر اساس مفاهیم پزشکی امروزی صورت می‌گیرد. این روش تنها در اختلالات و بیماری‌هایی که مطالعات علمی مفید بودن طب سوزنی را در درمان آنها به اثبات رسانده‌اند به کار گرفته می‌شود.

همچنین انتخاب و سوزن زدن نقاط بر اساس مفاهیم جدیدی مانند نقاط دردناک در عضلات یا نقاط ماشه‌ای انجام می‌شود.

دکتر روح الله نوریان

متخصص طب ورزش