تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

زندگی بهتر با دیابت

زندگی بهتر با دیابت ,    منتشر شده در 91 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      269   پرینت       

اگر شما دچار مشکل قند خون یا دیابت هستید باید سطح قند خون خود را هنگام غذا خوردن و کار کردن کنترل کنید. اگر چه رژیم غذایی و ورزش نقش مهمی را در این امر بازی می کنند، ولی برای مدیریت راه های بیشتری هم وجود دارد. بسیاری از عوامل دراین کار نادیده گرفته شده است، از جمله الگوهای خواب، بیماری، مراقبت از دندان و استرس.

 

آپنه خواب:

انجمن دیابت آمریکا (ADA) آپنه انسدادی خواب (OSA) را به عنوان یک اختلال خواب که در آن تنفس به مدت ده ثانیه متوقف می شود را توصیف می کند. این می تواند چندین بار در طول شب اتفاق بیفتد و یک عامل ویرانگر در سطح قند خون است. اغلب افراد مبتلا به آپنه خواب از این توقف تنفس آگاه هستند. این امر باعث خروپف آنها، بی قراری در خواب و حملات نفس نفس زدن می شود.  OSAهمچنین می تواند این عوارض را به دنبال داشته باشد:

خستگی

سردرد

تحریک پذیری

اضطراب

خواب آلودگی روزانه

فراموشی

فشار خون بالا

سطوح پایین هورمون تستوسترون در مردان

بی نظمی قلب.

خوشبختانه، راه های زیادی برای جلوگیری یا محدود کردن آپنه خواب وجود دارد. چاقی یکی از علل اصلی آپنه خواب است، بنابراین حفظ وزن سالم کلیدی است که می تواند به کاهش و یا از بین بردن آن کمک کند. همچنین مصرف سیگار و الکل می تواند علائم آپنه خواب را بدتر کند. اگر عوامل گفته شده به بهبود این امر کمک نمی کند، پزشک شما ممکن است فشار ثابت (CPAP) را تجویز کند. این درمان شامل پوشیدن ماسک بینی هنگام خواب، برای باز نگه داشتن راه های هوایی و در نتیجه تنفس بهتر است.

 

بیماری:

یک بیماری با یک عفونت باکتریایی باعث می شود بدن تولید هورمون های مربوط به استرس را افزایش دهد که به مبارزه با بیماری کمک می کند. این باعث می شود سطح قند خون کنترل شود. هنگامی که شما بیمار هستید، فعالیت های عادی روزمره و اشتها نیز تغییر خواهد کرد. برنامه غذایی مناسب می تواند به شما در این قضیه کمک کند. موادی مانند کراکر، سیب و ژلاتین دارای هضمی راحت برای معده هستند و باعث توقف حالت تهوع یا استفراغ می شوند. کنترل سطح قند خون در این موارد بسیار مهم است و فراموش نکنید که نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات شیرین نشده و هیدراته کمک خوبی برای شما هستند. هر فرد مبتلا به دیابت باید یک برنامه غذایی مخصوص به خود داشته باشد. این دستورالعمل شامل داروهای بی خطر برای بررسی سطح کتون های ادرار و یا تنظیم دوز انسولین می باشند.

 

مراقبت از دندان:

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر مشکلات دندانی مانند التهاب لثه و پریودنتیت هستند که یک عفونت جدی تر لثه را به دنبال خواهد داشت. این مشکلات می توانند تا حد زیادی روی سطح قند خون تاثیر بگذارند. بنابراین حفظ بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و نخ دندان به طور منظم و برنامه ریزی ملاقات با دندانپزشک بسیار مهم است.

 

کنترل مضرات روزانه دیابت:

بهبود آپنه خواب که یک اختلال تند و زننده در سطح قند خون می باشد بهترین راه برای محدود کردن حملات دیابتی است که مهم ترین آنها حفظ وزن سالم و جلوگیری از مصرف الکل و کشیدن سیگار است.

 

استرس:

با توجه به کلینیک مایو، استرس یکی از عواملی است که منجر به افزایش سطح قند خون می شود. در اینجا به چند نکته برای مدیریت استرس اشاره می شود:

یادگیری و گفتن “نه” به کسانی که بیش از حد وقت شما را تلف می کنند و شما را عصبانی می کنند.

چک کردن کارهای روزانه و از بین بردن مواردی که برای شما ضروری نیست.

اجتناب از افرادی که شما را دچار استرس می کنند. به خصوص اگر یکی از اعضای خانواده شما باشند.

همیشه سعی کنید به ورزش و فعالیت های جسمانی بپردازید.

یادگیری تکنیک های آرامش اعصاب مانند نفس عمیق و فعالیت های کاهش استرس مانند مدیتیشن و یوگا.

ایجاد تعادل در زندگی از طریق تغییر در شیوه زندگی سالم می تواند به شما در مدیریت دیابت و سلامت کلی کمک کند.

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *