تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

زنان شیرده و لاغری

زنان شیرده و لاغری ,    منتشر شده در 219 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      150   پ       

زنان شیرده و لاغری

زنان شیرده ولاغری

عزیزم تو شیرده هستی تازه زایمان کردی باید اندازه غذای دو نفربخوری.دخترم بعد زایمان ضعیف شدی باید استراحت کنی خوب بخوری فعلا وقت رژیم نیست فعلا که نباید ورزش کنی.

این تمام حرفی است که اطرافیان بعد زایمان به ما میزنند اگر گوش داده اضافه وزن پیدا کرده و …

ولی واقعا حرف اطرافیان درست است؟

راه حل درست چیست؟

آیا شیردهی شما را لاغر میکند؟

بعد زایمان بهترین راه حل برای جلوگیری از چاقی شیر دادن است.بهترین شرایط فیزیولوژیکی که باعث کاهش وزن می شود شیر دادن صحیح به نوزاد است.

متاسفانه بسیاری از مادران با روش صحیح شیر دادن آشنا نیستند .مادر باید بداند که سینه را با روش صحیح در دهان کودک بگذارد.مثلا نوزاد باید شیر یک سینه را تا آخر در یک نوبت بخورد.روش ناصحیح باعث میشود به تدریج تولید و ترشح شیر مادر کاهش یابد وبه این صورت باعث چاقی شود.

از دوران بارداری شروع کنید
مادرانی که دوست دارند اندامی متناسب داشته باشند باید از همان دوران بارداری اضافه وزن شان را کنترل کنند.

 

متاسفانه ویارها در این دوران  وتمایل به همه چیز خواری میتواند باعث چاقی بیش از حد شود وباید برنامه خوراکی توسط متخصص تغذیه کنترل شود .به این ترتیب با توجه به اطلاعاتی که از خانم باردار بدست می آید برای کنترل وزن توصیه های لازم را به او می کنند تا رژیم خوراکی متعادلی داشته باشد و از مصرف کالری زیاد تر از نیازپرهیز کند.به هر حال دوران بارداری زمانی نیست که  مادر بتواند رژیم کاهش وزن بگیرد .در این دوران فقط باید کالری دریافتی مادر کنترل شود مثلا چنین افرادی بهتر است از خوردن غذاهای پر کالری مثل غذاهای فست فودی و خوراکهای پرچرب یا شیرین پرهیز کنند ودر عوض میوه و سبزی های بیشتری در رژیم غذایی شان بگنجانند.

 

ورزش در دوران شیردهی

ورزش کردن هم می تواند توان قلبی و ریوی مادر  را توسعه دهد. مادری که قبل از زایمان به ورزش کردن عادت داشته، بعد از زایمان هم سریع تر می تواند ورزش کردن را شروع کند ولی مادری که دوران بارداری را بیشتر در حالت ساکن گذرانده است و کم تحرک بوده پس از زایمان هم به سختی می تواند ورزش کند ولی توصیه می شود حتی این مادران هم پس از زایمان ورزش را شروع کنند. البته نوع زایمان هم اهمیت دارد. دوره نقاهت سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی کمی بیشتر است و این تفاوت بیش از چند روز نیست. بهتر است زمان شروع ورزش را پزشک مشخص کند. افرادی که زایمان های پرخطر داشته اند یا طی دوران بارداری مشکلات متابولیک داشته اند، ممکن است بعد از زایمان نیاز به استراحت مطلق داشته باشند ولی یک مادر سالم می تواند حتی بلافاصله پس از زایمان ورزش را شروع کند. درباره ورزش کردن باید بدانیم که فاز اول گرم کردن است و مادران باید ورزش را با حرکاتی که برای گرم کردن توصیه می شود، شروع کنند. بعد از آن باید به ورزش های هوازی بپردازند که فاز دوم ورزش را تشکیل می دهد. فاز سوم یا پایانی هم حرکات کششی و قدرتی است. به هر حال مادر نباید بلافاصله بعد از زایمان ورزش های سنگین را شروع کند. مثلا اگر مادری می خواهد از تردمیل استفاده کند باید با دور آهسته و حالت پیاده روی ساده باشد. چه بهتر که همین پیاده روی در یک محیط مفرح باشد. مثلا مادر می تواند برای پیاده روی به پارک برود و حتی کودکش را هم با کالسکه همراه ببرد و یک ورزش ساده و لذت بخش را تجربه کند که هم برای سلامتش خوب است و هم به کاهش وزنش کمک می کند. این پیاده روی می تواند از ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز شروع شود و به تدریج –مثلا روزی ۵ دقیقه افزایش پیدا کند تا به یک ساعت برسد.

پس از زایمان باید مواظب انرژی مصرفی خود باشیم وبا یک رژیم مناسب تحت نظر پزشک تغذیه از اضافه وزن جلوگیری کنیم همچنین باید تحرک مناسب داشته باشیم ادامه مطلب در آینده خواهیم داشت.

سحر بیات کارشناس ورزش

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *