تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

رژیم غذایی و تغذیه برای سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی و تغذیه برای سندرم رو... ,    منتشر شده در 205 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      224   پرینت       

چگونه رژیم غذایی کمک می کند علائم IBS بهبود یابند؟

پزشک شما ممکن است تغییرات در رژیم غذایی خود را برای کمک به درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) توصیه کند. پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد

رژیم غذایی و تغذیه برای سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی ویژه ای را به عنوان رژیم غذایی کم FODMAP دنبال کنید:

پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک رژیم غذایی مخصوص به نام رژیم غذایی کم FODMAP را امتحان کنید ، برای کاهش مصرف  یا اجتناب از غذاهای خاصی که حاوی کربوهیدرات هایی هستند که برای هضم سخت می باشند، این کربوهیدرات ها FODMAP هستند.

نمونه هایی از مواد غذایی حاوی FODMAP عبارتند از:

میوه ها مانند سیب، زردآلو، تمشک، گیلاس، انبه، گلابی، آلو و هندوانه و یا آب میوه ای حاوی هر یک از این میوه ها

میوه کنسرو شده در آب میوه طبیعی، یا مقدار زیادی آب میوه یا میوه خشک

سبزیجات مانند مارچوبه، لوبیا، کلم، گل کلم، سیر و نمک سیر، عدس، قارچ، پیاز

محصولات لبنی مانند شیر، محصولات شیری، پنیر نرم، ماست، شیرینی زنجبیلی و بستنی

محصولات گندم و چاودار

عسل و مواد غذایی با شربت ذرت با فروکتوز بالا

پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که رژیم کم FODMAP را برای چند هفته آزمایش کنید تا ببینید که آیا به بهبود علائم شما کمک می کند. اگر علائم شما بهبود پیدا کند، پزشک ممکن است به آرامی غذاهای حاوی FODMAP را به رژیم غذاییتان  اضافه کند.

شما ممکن است قادر به خوردن برخی غذاها با FODMAP بدون علائم IBS باشید.

تغییرات مختلف ممکن است به افراد مختلف مبتلا به IBS کمک کند. ممکن است لازم باشد چند هفته طول بکشد تا اینکه علائم شما بهبود یابد.

رژیم غذایی و تغذیه برای سندرم روده تحریک پذیر

فیبر بیشتر بخورید:

فیبر ممکن است یبوست در IBS را بهبود بخشد، زیرا مدفوع نرم و ساده تر می شود. دستورالعملهای غذایی سالهای ۲۰۱۵-۲۰۲۰ برای آمریکایی ها توصیه می کنند که بزرگسالان ۲۲ تا ۳۴ گرم فیبر در روز دریافت کنند.

دو نوع فیبر وجود دارد:

فیبر محلول، که در لوبیا، میوه و مرکبات یافت می شود

فیبر نامحلول، که در محصولات دانه و سبزی یافت می شود

تحقیقات نشان می دهد که فیبر محلول در کاهش علائم IBS مفیدتر است.

برای کمک به بدن خود باید فیبر بیشتری مصرف کنید، غذاهای حاوی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فیبر بیش از حد باعث ایجاد گاز می شود که می تواند نشانه های IBS را ایجاد کند. اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی خود به آرامی، با ۲ تا ۳ گرم در روز، ممکن است به جلوگیری ازایجاد  گاز و نفخ کمک کند.

فیبرموجود در میوه ممکن است یبوست در IBS را بهبود بخشد.

اجتناب از گلوتن:

پزشک شما ممکن است از خوردن غذاهای حاوی گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار جلوگیری کند، تا ببینید آیا علائم IBS شما بهبود می یابد یا خیر. غذاهای حاوی گلوتن بیشتر شامل غلات، ماکارونی و بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. برخی از افراد مبتلا به IBS پس از خوردن گلوتن علائم بیشتری دارند ، حتی اگر آنها بیماری سلیاک را ندارند.

 


درباره نویسنده :
مهشاد بختیاری
لوگو دکتر سلامت
مهشاد بختیاری
نظام پزشکی : ت - 6648 کارشناس تغذیه ، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم تحقیقات تهران اپراتور لاغری موضعی در کلینیک سلامت

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *