btnmenu
telegram-drsalamat

در انتخاب نوع نان ها دقت کنیم

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در146 روز پیش ,      یک دیدگاه ,      233

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

 

در انتخاب نوع نان ها دقت کنیم

چاودار :غله ایی شبیه گندم ولی بلندتر و باریکتر است. جدا کردن سبوس از دانه بسیار مشکل می باشد ،بنابراین آرد چاودار معممولاً حاوی مقدار زیادی مواد مغذی میباشد (برخلاف آرد تصفیه شده گندم)

* فیبر چاودار کاهش وزن را تسهیل میکند :  چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلیساکاریدهای غیر سلولزی میباشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری ایجاد میکند و نان چاودار را برای کسی که برای کاهش وزن تلاش میکند، به یک کمک اساسی تبدیل مینماید.

* جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا: مصرف مواد غذایی سرشار از فیبرهای غیرمحلول نظیر چاودار، از تشکیل سنگهای صفراوی به ویژه در خانمها پیشگیری مینماید. این امر به علت سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده، کاهش ترشح اسیدهای صفراوی (که خود منجر به ایجاد سنگهای صفرا میشوند) و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری گلیسریدها میشود.

* کاهش خطر دیابت تیپ ۲: چاودار و سایر غلات کامل (جو دوسر) سرشار از منیزیوم هستند- مادهای معدنی که برای ۳۰۰ آنزیم، عامل کمکی محسوب میشود -که اینها شامل آنزیمهای درگیر در مصرف گلوکز و ترشح انسولین نیز میشوند.

در مطالعه ای که مصرف چاودار و غلات کامل (جو دوسر) باعث کاهش خطر دیابت تیپ ۲ شد، نشان داده شد که مصرف روزانه لبنیات کمچرب نیز خطر دیابت تیپ ۲ را تا ۱۳ درصد کاهش میدهد. پس مصرف نان چاودار و جو دوسر برای افراد دیابتی از مصرف نان گندم بهتر است. نان گندم بدون سبوس میزان پاسخ انسولینی بیشتری نسبت به نان چاودار دارا میباشد. محقیقین این کاهش پاسخ انسولینی را نه تنها به میزان فیبر موجود در نان چاودار بلکه به سفتتر بودن و کم حفره بودن دانه های نشاستهای چاودار نسبت دادند. این موضوع بزرگتر بودن اندازه ذره بلیعده شده و کاهش سرعت هضم نشاسته به قند را باعث میگردد.

* بهبود سلامتی روده ها: فیبر موجود در چاودار با اتصال به سموم داخل روده بزرگ و دفع آنها و نیز اتصال به مواد شیمیایی سرطانزا باعث کاهش آسیب به سلولهای روده و جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ میشود. با اتصال به نمکهای صفروای و دفع آنها، بدن مجبور است با شکستن کلسترول، نمکهای صفراوی تولید کند، که در نهایت منجر به کاهش کلسترول نیز میشود.

* منافع زیاد قلبی عروقی برای زنان پس از یائسگی: مصرف ۶ بار در هفته چاودار و جو دوسر در زنان پس از یائسگی، منجر به کاهش کلسترول، فشار خون و بیماریهای قلبی عروقی میشود. دراین خانمها با مصرف چاودار ، کاهش سرعت روند تصلب شرائین و نیز کاهش سرعت تشکیل پلاکهای تنگ کننده و انسداد عروق تغذیه کننده قلب و مغز میگردند.

* جلوگیری از نارسائی قلبی: مصرف غلات کامل و فیبرها (چاودار و جو دوسر) با کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی، باعث کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از نارسائی قلبی میشوند. مواد مغذی گیاهی موجود در چاودار (جو دوسر) نظیر لیگنان ها که توسط فلورمیکروبی طبیعی روده به لیگنانهایی نظیر انترولاکتون تبدیل میشوند، منجر به پیشگیری از بیمارهای قلبی و سرطانهای وابسته به هورمون نظیر پستان میشوند. به غیر از غلات کامل بیشترین انترولاکتون در کلم و سبزیجات برگدار میباشد. لیگنانها با فعالیت استروژن گیاهی  موجود در چاودار باعث کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه میشوند. این استروژنهای گیاهی با اشغال گیرندههای استروژن، باعث کاهش اثر استروژن انسانی شده و باعث کاهش خطر سرطان پستان میشوند.

* غلات کامل (چاودار و جو دوسر) و ماهی از آسم دوران کودکی جلوگیری میکنند. برنامه های غذایی که در آنها میزان ترکیبات ضدالتهابی نظیر چربیهای امگا۳ (در ماهی ها) و منیزیوم و ویتامین E(در غلات کامل) کم میباشد، میتواند منجر به آسم در کودکان شود.آنتی اکسیدانهای موجود درغلات شامل ویتامین E، توکوتر یونول، سلنیوم ، اسیدهای فنولیک و فیتیک اسید میباشند.

  یک دیدگاه

یک پاسخ به “در انتخاب نوع نان ها دقت کنیم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *