btnmenu
telegram-drsalamat

دانسته های سلولیت

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در103 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      17

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

دانسته های سلولیت

دانسته های سلولیت

تغییرات ظاهری پوست که به دلیل گره ای شدن یا گود رفتگی چربی های موضعی ایجاد می شود، را سلولیت می گویند . این تغییرات که عمدتا در نواحی شکم – لگن و اندامهای تحتانی به ویژه ران ها ایجاد می گردد می تواند در پوست ظاهری شبیه به پوست پرتغال ایجاد کند.

سلولیت اکثرا در خانمها بعد از سن بلوغ ایجاد می شود و ندرتا در آقایان دیده می شود . در ابتدا ی ایجاد سلولیت پوست تورم ملایمی دارد و بافت ها هنوز سست و نرم هستند و همچنان حالت ارتجاعی خود را حفظ کرده اند و در صورت ایجاد فشار در پوست دردی مشاهده نمی شود . با گذشت زمان و پیشرفته تر شدن سلولیت ظاهر پوست زبرتر شده و رنگ آن تغییر می کند ( به سمت خاکستری ) و از نظر دما نسبت به نقاط دیگر  بدن ، سردتر می شود . همچنین با فشار ملایم پوست ، فرد احساس درد می کند .

سلولیت می تواند عوارضی را برای فرد مبتلا ایجاد کند .از جمله پیری زودرس – از دست رفتن طراوت و شادابی پوست – از دست رفتن زیبایی پوست – درد – فشار عصبی و… که با توجه به این عوارض بهتر است با عمل کردن به نکات زیر از ایجاد سلولیت در بدن جلوگیری شود.

 علاوه بر جنسیت – وراثت – اختلالات هورمونی – مصرف داروهای هورمونی – اختلالات عروقی و… که به عنوان عوامل زمینه ساز و تاثیر گذار در بروز سلولیت شناخته شده است .می توان از عوامل محیطی دیگری مثل عدم تحرک و فعالیت بدنی – مواد غذایی مصرفی – پرخوری – چاقی و… در بروز سلولیت نام برد.

  توصیه مفید جهت پیشگیری از بروز سلولیت و حفظ سلامتی بدن

۱-حفظ تعادل بین دریافت مواد مغذی انرژی زا و مصرف انرژی با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بدن و جنسیت

۲-رعایت تنوع در انتخاب گروههای غذایی به دلیل تامین کلیه ریز مغذی های مورد نیاز بدن

۳-کاهش مصرف غذاهای دیر هضم و سنگین مثل انواع فست فود – انواع شیرینی جات – نوشابه – کله پاچه – جگر – روغن حیوانی – لبنیات پرچرب و….

۴-عدم مصرف مشروبات الکلی – سیگار- توتون

۵-کاهش مصرف قهوه – چای طعم دار – نمک –  ادویه

۶-استفاده بیشتر از غذاهای آبپز یا بخار پز به جای غذاهای سرخ شده

۷-افزایش مصرف انواع سبزیجات تازه

۸-عادت به مصرف گوشت حیوانات جوان – ماهی های کم چرب – تخم مرغ آب پز

۹-استفاده از لبنیات کم چرب

۱۰-استفاده از انواع نانهای سبوس دار به جای نانهای تهیه شده از آرد سفید و جوش شیرین

۱۱-افزایش مصرف جوانه گندم یا ماش در سالاد و یا غذا

۱۲-استفاده از انواع میوه جات به عنوان میان وعده

۱۳-مصرف نوشیدنی های مفید مثل آب – چای سبز – چای سیاه فاقد طعم دهند ه – گل گاوزبان به جای نوشیدنی های محتوی شکر

۱۴-داشتن فعالیت ورزشی مناسب به ویژه پیاده روی

۱۵-کاهش تدریجی اضافه وزن

۱۶-عدم پیروی از رژیم های غلط غذایی به منظور لاغر شدن

شهلا اصلی کارشناس تغذیه

  بدون دیدگاه