تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

حرکت درمانی در آب چیست؟

حرکت درمانی در آب چیست؟ ,    منتشر شده در 336 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      459   پرینت       

حرکت درمانی در آب چیست؟

حرکت درمانی در آب چیست؟

حرکت درمانی در آب تلفیقی ازتمرین در آب و فیزیوتراپی است. این روش رویکرد درمانی جامعی است که از تمرینات آبی طراحی شده برای کمک به توانبخشی وضعیت های گوناگون استفاده می کند. هر برنامه تمرینی با اجزاء ویژه ای سازماندهی می شود: گرم کردن، کشش، قدرت و استقامت عضلانی و سرد کردن.

 

حرکت درمانی درآب رویکردی جدید برای درمان در آب است که اعتماد به نفس را در میان بیماران افزایش می دهد، به زمان فعالیت کمتری نیاز دارد، و متابولیسم بدن حداقل دو برابر بیشتر از زمانی است که در خشکی فعالیت انجام می دهید.

تغییرات فیزیولوژیک هنگام تمرین در آب

  • افزایش میزان تنفس
  • کاهش فشار خون
  • افزایش خونرسانی به عضلات
  • افزایش سوخت و ساز عضلانی
  • افزایش گردش خون سطحی
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش میزان خون بازگشت کننده به قلب
  • افزایش میزان متابولیسم
  • کاهش ادم اعضای فرو رفته در آب
  • کاهش حساسیت پایانه های انتهایی اعصاب حسی
  • رها سازی عمومی عضلانی.

فواید درمانی تمرین در آب

  • رهاسازی عضلانی را افزایش می دهد.
  • حساسیت به درد را کاهش می دهد.
  • اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد.
  • حرکت مفصل را روانتر می کند.
  • در موارد ضعف بیش از اندازه، استقامت و قدرت عضلانی را افزایش می دهد.
  • نیروی جاذبه ای را کاهش می دهد.
  • گردش خون محیطی را افزایش می دهد.
  • عضلات تنفسی را توسعه می دهد.
  • آگاهی از بدن، تعادل و ثبات تنه را افزایش می دهد.
  • روحیه و اعتماد به نفس بیمار را توسعه می دهد.

 

اثرات شناوری بر تحمل وزن

یکی از مزایای عمده درمان در آب کاهش نیروهای مربوط به تحمل وزن می باشد.بیمارانی که در آب تمرین می کنند احساس سبک بودن و راحت تر حرکت کردن می کنند و به علت شناور بودن بار کمتری را روی مفاصل خود احساس می کنند. خارج از آب مرکز ثقل بدن درست جلوی استخوان خاجی می باشد. در آب مرکز ثقل در سطح شش ها قرار می گیرد.

برخی از انواع تجهیزاتی که در یک برنامه درمانی در آب استفاده می شود شامل تجهیزات ایمنی، درمانی و تمرین می باشد. انواع این تجهیزات شامل تیوب، کمربند شناور آب عمیق، دمبل های تمرین در آب، وزنه های مچ پا و دست، نودل، تخته شنا، دو قلو و کش می باشد.

 

راهنمایی هایی برای یک جلسه آبدرمانی

گرم کردن همواره باید در ابتدا انجام شود، از نظر فیزیولوژیکی به بدن اجازه می دهد خود را با شروع فعالیت تطبیق دهد و نیاز های فیزیکی لازم را برآورده کند.

گرم کردن باید به تدریج انجام شود. گرم کردن می تواند از طریق افزایش درجه حرارت و گردش خون عضلات، بدون ایجاد خستگی یا کاهش ذخائر انرژی، گروه های عضلانی درگیر را برای کشش یا تقویت آماده کند. این امر به نوبه خود عضلات را منعطف تر می سازد و احتمال آسیب را کاهش می دهد.

آب گرم استخر درمانی اجازه می دهد درجه حرارت عضلات و حرارت مرکزی بدن بسیار سریع افزایش پیدا کنند. بنابراین طول زمان گرم کردن به درجه حرارت آب و مشخصات بیمار بستگی دارد.

خلاصه ای از فواید گرم گردن در آب:

  • باعث افزایش سرعت انقباض و شل شدن عضلات می شود.
  • سفتی عضلانی را کاهش می دهد.
  • بدن طی فعالیت ورزشی به دلیل کاهش مقاومت و افزایش قابلیت ارتجاعی عضلات در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.
  • اکسیژن سریعتر در دسترس عضلات در دسترس عضلات قرار می گیرد چرا که هموگلوبین در اطراف عضلاتی که دمای بالاتری دارد اکسیژن را راحت تر به عضله برمی گرداند.
  • سوخت و ساز و انتقال پیام های عصبی را سرعت می بخشد.
  • افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری مفصل و عضلات
  • افزایش آمادگی جسمانی و روانی برای تحمل تمرینات سخت و سنگین

 

اکرم مهری کارشناس ارشد ورزش


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *