تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

جذب آهن در غذا

جذب آهن در غذا ,    منتشر شده در 13 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      60   پرینت       

افراد سالم در حدود ۵-۱۰ درصد از آهن غذا را جذب می کنند و افراد مبتلا به کمبود آهن در حدود ۱۰-۲۰ درصد از آهن را جذب می کنند. بیشترین مقدار آهن جذب شده توسط غذا به طور میانگین ۱-۲ میلی گرم در بالغین سالم و ۳-۶ میلی گرم در افراد مبتلا به کمبود آهن است. روش های مختلفی برای اندازه گیری مقدار آهن جذب شده وجود دارد. یکی از این روش ها اندازه گیری میزان آهن دریافتی و آهن دفع شده است.

جذب آهن در غذا:

بیشتر از ۱۰ درصد از آهن موجود در گوشت جذب می شود، اما مقدار آهن جذب شده در لوبیای سویا بیشتر از سبزیجات دیگر است.غذاهای خاصی وجود دارند که بر روی میزان جذب آهن تاثیر می گذارند به عنوان مثال اسید اسکوربیک باعث افزایش و تخم مرغ باعث کاهش جذب آهن دریافتی می شوند.

در یک مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدند که در وعده های غذایی که شامل ماکارونی، اسپاگتی، گوشت، نان، پرتقال و شراب هستند بالاترین میزان جذب برای آهن به وجود می آید. سس سویا میزان جذب آهن را بالا می برد.

 


درباره نویسنده :
هما هدایی
لوگو دکتر سلامت
هما هدایی
کارشناسی ارشد تغذیه فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *