تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

تی آر ایکس(Exercise Total Body Resistance)

تی آر ایکس(Exercise Total Body R... ,    منتشر شده در 336 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      453   پرینت       

تی آر ایکس(Exercise Total Body Resistance)

 تی آر ایکس(Exercise Total Body Resistance)

ورزشی است با بندی ورزشی و طراحی منحصربفرد از جنس بند چتربازی و بعلاوه دو عدد دستگیره و یک قلاب که در بالای بندقرار گرفته است.

 تی آر ایکس TRX به معنی تمرینات استقامتی تمام بدن می باشد. ما در تمرینات با وزنه، خود عضله را تقویت می کنیم در تمرینات هوازی، استقامت خود عضله را تقویت می کنیم اما در تمرینات تی آر ایکس TRX عضله هایی که برای اتصال به بافت استخوانی و بافت عضله بکار برده میشود را تقویت می کنیم این عضله ها در بیشتر افراد ضعیف هستند. دلیل اینکه هیچ وقت فشار روی این عضله وارد نشده این است که هیچ وقت شما حرکات قدرتی، استقامتی و تعادلی را همزمان با هم کار نکرده اید ولی در این روش همزمان با استقامت و قدرت، تعادل زیادی را ورزشکار باید تحمل کند، ابزار مور نیاز در این ورزش عبارت است از بندهای محکم و کلفتی که تا وزن ۱۸۰ کیلو را تحمل میکند.

این ورزش در این اواخر طرفداران بسیاری پیدا کرده است، به دلیل فضای کمی که در این روش نیاز دارد و اینکه وسیله های انجام این وسیله ورزشی به راحتی در یک کیف جا می شود  و فرد ورزشکار و د رهر زمان و هر محیطی می تواند حرکت ورزشی خود را انجام دهد.

 

 

اهداف و تأثیرات ورزش تی آر ایکس:

بالا بردن آمادگی جسمانی

استقامت

انعطاف پذیری

قدرت جسمانی

چابکی

چربی سوزی

هماهنگ سازی کارکرد عصب و عضله

به زبان ساده TRX یک ورزشی است که شما می توانید درهرجایی بدون محدودیت با وزن بدن خود انجام دهید که بسیار بی خطر هست و طوری طراحی شده که مخلوطی ازتمرینات بدن سازی و آمادگی جسمانی و قدرت تحرک برای پرورش قدرت و استقامت و تعادل و هماهنگی و انعطاف پذیری وایستادگی وچابکی همه در یک وسیله به نام   .TRX

تمرینات تی آر ایکس علاوه بر افزایش میزان انرژی مصرفی، باعث میشوند تا فرد از نظر تعادلی و نیز از نظر عضلانی در یک وضعیت مناسبی قرار بگیرد که در نهایت باعث سوق دادن فرد به یک شرایط مناسب فیزیکی خواهد شد.

 

 

بررسی مکانیسم تی آر ایکس:

تکنیک های تمرینات با TRX خصوصا برای حرکت دادن مرکز وزن بدن طراحی شده است که فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین دارد  و بعلت قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل, چه شما روی عضلات پا, دست , شکم و یا  کمر کار کنید و حرکات اسکات, پرس سینه, و غیره را انجام دهید, در هر حرکت سایر عضلات نیز درگیر می باشند, از این رو مقاومت بدن شما بسیاربالا خواهد رفت. بعلت آویزان شدن از بند و حفظ تعادل، شما کالری زیادی را که از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری  در یک جلسه تمرینی می باشد را با توجه به نوع برنامه   مدر تمرینات با این وسیله ورزشی شما از نیروی جاذبه و حرکت استفاده   می کنید تا بتوانید ازعضلات خود برای تغییرات در کل بدن کمک بگیرید. تمرینات با  TRX قدرت و تعادل را یکجا انجام می دهد وسیستم عصبی بدن را کمک می کند, که شما خیلی سریع بدن خود را شکل داده و به نتیجه برسید می‌سوزانید.

   باید بدانید که این سیستم تمرینی به صورت مستقل نمیتواند به عنوان یک شیوه بدنسازی مد نظر قرار گیرد و در علم فیزیولوژی ورزشی این رشته وابسته به سایر رشته ها و سیستم های بدنسازی میباشد. از آنجا که تمرینات این رشته ورزشی به صورت معلق و بر اساس وزن بدن صورت میگیرد دانش مربی در شناخت آناتومی حرکت و نیز مفاصل و تاندونها و اشراف بر روی عضلات لازم و ضروری میباشد. همچنین باید بدانید که افراد با اهداف مختلف همانند چربی سوزی یا خوش فرم شدن بدن یا آمادگی های نظامی، آتش نشانی، ژیمناستیک و… به سراغ این رشته می آیند و طراحی برنامه تمرین برای هر یک از این افراد متفاوت میباشد.

بدیهی است که این رشته ورزشی به هیچ عنوان تجربی نبوده و عدم دانش مربی میتواند صدمات زیاد و یا گاهی یاس و ناامیدی را برای افراد شرکت کننده در تمرین ببار بیاورد. حداقل پیش نیاز برای یک مربی در این رشته گذراندن دوره کارشناسی یا کاردانی در یکی از رشته های علوم ورزشی میباشد و صرف گذراندن یک یا دو هفته دروس تئوری نمیتواند باعث اعتماد علمی به مربی گردد.

 

شهین خاکی کارشناس ورزش


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *