توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به آسم

توصیه های تغذیه ای برای افراد مب... ,    منتشر شده در 188 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      323   پرینت

آسم بیماری حساس برونشی می باشدکه در نتیجه تداخل فاکتورهای ژنتیکی ،محیطی و ایمونولوژیکی ظاهر می شود.عوامل تغذیه ای از جمله رژیم غذایی مادر در طول دوره بارداری،رژیم غذایی در طول دوره نوزادی ،کودکی و نوجوانی،چاقی دوران جوانی و بزرگسالی در ایجاد آسم دخالت دارند.علائم آسم ممکن است در صورت مواجهه با مواد آلرژن مانند میگو،برخی ترکیبات گیاهی موجود در عسل،چای های گیاهی ، برگ توت فرنگی و افزودنی ها مانند سولفیت ها تشدید شود.

توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به آسم

مواد مغذی که نقش احتمالی در درمان آسم دارند عبارتند از: امگا۳ که باعث کاهش التهاب بیماری می شود.انواع ماهی ،سویا،گردو و .. از منابع خوب امگا۳ هستند.

آنتی اکسیدانها به این علت که باعث محافظت مجاری تنفسی در برابر اکسیداسیون و استرس می شوند. منابع ویتامین ث (مانند کیوی،کلم بروکلی،سبزیجات و..)منابع ویتامین E (مانند مغزها ،سویا و ..)،منابع سلنیوم (غذاهای دریایی،غلات و ..)

توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به آسم

منیزیم به عنوان عامل ضدالتهاب و شل کننده عضلات صاف. از منابع خوب منیزیم مغزها و غلات ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی و گوشت قرمز می باشند.

مصرف زیاد نمک می تواند سبب تشدید انقباض عضلات در بیماران مبتلا به آسم و در نتیجه تشدید آسم شود.همچنین موجب احتباس آب در ریه ها شده و سبب تشدید تنگی نفس می گردد.لذا از مصرف زیاد نمک بپرهیزید.

مصرف اسید های چرب ترانس سبب ایجاد التهاب و تشدید بیماری های قلبی و ریوی می شود.از مصرف چربی حیوانی پرهیز کنید.

در درمان دارویی آسم از مواد دارویی گشاد کننده برونش هابه دلیل استراحت دادن به ماهیچه های ریوی و داروهای ضدالتهابی برای از بین بردن التهاب در راههای هوایی استفاده می شود.

مهسا ادیبیان

کارشناس ارشد تغذیه