Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/drsalama/public_html/wp-includes/theme.php on line 875

تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

تغذیه در دوران یائسگی

تغذیه در دوران یائسگی ,    منتشر شده در 34 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      107   پرینت       

دوران یائسگی به دورانی گفته می شود که فعالیت تخمک سازی در خانمها به پایان رسیده و عادت ماهیانه متوقف می شود.

در این دوران علائمی همچون  خشکی پوست ،ظاهر شدن چین وچروک در پوست ، نازک شدن وریزش موها وگرگرفتگی ایجاد می شود وبه دلیل کاهش تراکم استخوانی خطرابتلا به پوکی استخوان افزا یش می یابد.

بارعایت تغذیه مناسب وبکارگرفتن اصولی ساده می توان علائم دوران یائسگی را تخفیف بخشید.

تغذیه در دوران یائسگی

مصرف میوه وسبزی را افرایش دهید

میوه ها وسبزی هاعلاوه براینکه نیاز های بدن به ویتامین ها واملاح معدنی تامین می کنند به علت دارابودن فیبر درپیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش بخصوص سرطان کولون ، کاهش جذب چربیها وکاهش کلسترول خون موثرند. علاوه بر آن ،میوه ها وسبزی هادارای نوعی ترکیبات هورمونی بنام فیتواستروژن ها هستند که بسیار شبیه استروژن است و می تواند علائمی که دردوران یائسگی به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن بروز می کند را کاهش دهد.

این مواد غذایی می توانند به رفع گرسنگی شما کمک کنند!

 

حبوبات بیشتر استفاده کنید

حبوبات  تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن می باشند. حبوبات هم مانند میو ها وسبزی ها دارای فیتواستروژن یا همان هورمون گیاهی استروژن هستند بنابراین اگر دردوران یائسگی مصرف آنهادربرنامه غذایی افزایش یابددر کاهش علائم موثر است. فیبر موجوددرجبوبات باعث کندی جذب گلوکز در جریان خون شده وبا کنترل اشتها ازافزایش وزن هم جلوگیری می کند. حبوبات منبع خوبی ازویتامین ها واملاحی مانند آهن ،کلسیم،اسیدفولیک .ویتامین B 6 است.

مصرف چربیها را کاهش دهید

مصرف زیاد چربیها بخصوص نوع اشباع شده انها به عنوان یکی از عوامل خطر دربروز سرطان سینه در خانمها ودر سنین

یائسگی به اثبات رسیده است. برای کاهش مصرف چربیها می توانید : غذاها را بیشتر به شکل آب پز، بخارپز، کبابی یا تنوری مصرف کنیدو از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیزنمایید.روغن جامد را حذف کنید وبرای تهیه غذا ها ازروغن مایع وبه مقدار کم استفاده کنید. ازشیر ولبنیات کم چربی ویا بدون چربی استفاده کنید.

 

 


درباره نویسنده :
مهسا ادیبیان
لوگو دکتر سلامت
مهسا ادیبیان
کارشناس ارشد تغذیه فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *