تغذیه در  بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

تغذیه در  بیماران مبتلا به آرتری... ,    منتشر شده در 40 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      141   پرینت

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی بیماری مزمن التهابی مربوط به مفاصل است که معمولاً با درد، تورم و آسیب مفاصل همراه می باشد. این بیماری غالباً مفاصل دستها و پاها را درگیر کرده و معمولاً در هر دو دست یا هر دو پا )به صورت متقارن( دیده میشود.  بروز آرتریت روماتوئید بین سنین ۲۰ تا ۴۵ سالگی بوده و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا میشوند.

تغذیه در  بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

بررسی تغییرات وزن بدن، شاخص مهمی در تعیین شدت آرتریت روماتوئید است. تغییرات ثانویه چشایی در اثر خشکی مخاط بینی، دیسفاژی در اثر خشکی حلق و مری، بی اشتهایی ثانویه در اثر مصرف داروها، خستگی و درد مصرف رژیمی را کاهش میدهند. به علت تغییرات مخاط دستگاه گوارش، میزان هضم و جذب در آرتریت روماتوئید کاهش مییابد.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که تغذیه خوبی دارند، به پروتئین در سطح RDA براساس سن و جنس خود نیاز دارند، ولی بیمارانی که تغذیه خوبی ندارند لازم است ۵/۱تا ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت نمایند.

بهتر است نوع چربی مصرفی در این بیماران مدیریت شود. اسیدهای چرب امگا ۳ در کنترل آرتریت روماتوئید موثرند ، فعالیت التهابی را کاهش داده و عملکرد فیزیکی را در بیماران افزایش میدهند. روغن ماهی )حاوی اسیدهای چرب امگا( ۳ علائم آرتریت روماتوئید را کاهش داده و مصرف داروهای

ضدالتهاب غیر استروئیدی را در این بیماران کم میکند. روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون و پامچال به دلیل اثرات ضدالتهابی مفید هستند.

تغذیه در  بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید

اولئوکانتال  ( Oleocanthal)  موجود در روغن زیتون سبب مهار آنزیم سیکلو اکسیژناز دخیل در سنتز پروستاگلاندینها میشود و بنابراین اثر ضدالتهابی دارد توصیه های رژیمی به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شامل مصرف ماهی پخته ۱ تا ۲ بار در هفته همراه با مکمل یاری اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. در این بیماران اغلب مقادیر دریافتی ویتامینهای گروه B ، E ، D ، روی، کلسیم و سلنیوم پایینتر از مقادیر RDA است، بنابراین مکمل یاری آنها توصیه میگردد.

مهسا ادیبیان
مهسا ادیبیان