تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

تغذیه درمانی در یبوست

تغذیه درمانی در یبوست ,    منتشر شده در 225 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      1,470   پرینت       

یبوست یکی از مشکلات شایع در سراسر جهان است که بر کیفیت زندگی و هزینه های بهداشتی تأثیر به سزایی می گذارد. افراد بالغ مونث، سالخوردگان و افراد چاق بیشتر در معرض یبوست قرار می گیرند . تعریف یبوست عبارت است از دشواری در دفع مدفوع که همراه با تخلیه دردناک، سخت یا ناقص می باشد. یبوست ممکن است در اثر دریافت ناکافی آب،بی تحرکی،دریافت ناکافی فیبر و استفاده از برخی داروهای خاص ایجاد شود.

یبوست

تغذیه درمانی اولیه در یبوست دریافت کافی فیبر و مایعات می باشد. زیرا فیبر باعث افزایش حجم                                                                                         و تکرر مدفوع می شود. میزان آب کافی و فیبر مدفوع را نرم تر کرده و عبور آن را تسریع می کند.  رژیم یک زن بالغ حاوی ۲۵ گرم فیبر در روز و رژیم یک مرد بالغ حاوی ۳۸ گرم فیبر در روز باشد. فیبر دریافتی توصیه شده برای کودکان ۲۵-۱۹ گرم در روز می باشد.فیبر رژیمی به مواد گیاهی قابل خوردن اطلاق می شود که قابل هضم توسط آنزیم های دستگاه گوارش نیستند.شامل سلولز، همی سلولز،پکتین،صمغ،لیگنان و الیگوساکاریدها می باشد. فیبر از منابعی چون غلات کامل،میوه ها،سبزیجات،حبوبات،دانه ها و مغزها تأمین می شود. توصیه های دریافت فیبر عبارتند از:

  • افزایش مصرف نانها و غلات کامل به میزان ۱۱-۶ سروینگ در روز
  • افزایش مصرف سبزیجات،حبوبات و میوه ها، مغزها و دانه های خوراکی به میزان ۸-۵ سروینگ در روز
  • افزایش مصرف مایعات حداقل ۲ لیتر در روز
  • فیبر غذایی بایستی به تدریج افزوده شودو دست یابی به فیبر مصرفی ۳۸-۲۵ گرم در روز حدود ۱ ماه طول می کشد.
  • شروع تدریجی رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند به کاهش اثرات جانبی و نامطلوب از جمله افزایش نفخ و گاز، گرفتگی و اسهال کمک کند. ناراحتی های گوارشی ناشی از مصرف فیبر معمولا طی ۵-۴ روز کاهش می یابد.

 

مهسا ادیبیان- کارشناس ارشد تغذیه

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  ۲ دیدگاه

2 پاسخ به “چرا لاغر نمی­مانم؟ لزوم توجه به مسائل روانشناختی مرتبط با چاقی”

  1. Hooman mahmoodi گفت:

    بسیار مفید بود.

  2. لیلا گفت:

    خیلی خوب بود ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *