لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران

• twt
  • google

Nutrition Therapy  Irritable Bowel Syndrome IBS

سندرم روده تحریک پذیر یکی از بیماریهای شایع گوارشی است که با درد مزمن شکمی و تغییرات در اجابت مزاج همراه است.افزایش حساسیت دستگاه گوارش به محرکات خارجی وداخلی و تغییر حرکات آن از نشانه های اولیه IBS است. بیماران مبتلا به تغییرات رژیمی وعوامل روانی به صورت متفاوتی پاسخ می دهند.تشخیص این بیماری بر پایه شاخص مورد توافق بین المللی ROME صورت می گیرد.بر پایه این شاخص علائم ناراحتی شکمی باید حداقل ۳ بار در هر ماه در طی ۳ ماه گذشته و با حداقل ۲ ویژگی ازاین ۳ ویژگی دیده شود:

۱) ناراحتی شکمی  پس از دفع بهبود یابد.

۲)اختلالات با تغییر در تکرر دفع همراه باشد

۳) تغییر در شکل مدفوع ایجاد شود.این بیماری با اسهال ، یبوست و یا ترکیبی از هر دو ممکن است همراه باشد.

علاوه بر استرس و فشارهای روانی که به عنوان علل اصلی تشدید کننده این بیماری مطرح می گردند عوامل  دیگری نیز وجود دارند که  باعث بدتر شدن علائم IBS می شوند:

۱-آنتی بیوتیک ها

۲-مصرف بیش از حد ملین ها

۳-کافئین

۴-بیماری های گوارشی قبلی

۵- عدم مصرف مایعات و خواب نامنظم

وعده های غذایی حجیم،مقادیر بالای چربی در رژیم غذایی،قندها (لاکتوز،فروکتوز و سوربیتول) و الکل در این بیماری کمتر تحمل می شود.استفاده از فیبرهای ملین مانند پسیلیوم درافرادی که یبوست دارند میتواند مفید واقع شود اما مکملیاری با فیبرهای نامحلول مثل سبوس گندم منجر به تشدید علائم می شود.

یک رژیم با مقادیر کم الیگو،دی و مونوساکاریدهای قابل تخمیر و پلی اول ها (FODMAP) در این بیماری مفید به نظر می رشد.

این رژیم غذاهای حاوی فروکتوز(میوه ها:سیب،گلابی ،هلو،انگور،هندوانه و….)،لاکتوز (شیر،بستنی…)،فروکتوالیگوساکاریدها(فروکتان وگالاکتان ها در سبزیجات مانند کلم،سیر،پیاز،نخودفرنگی،بامیه،موسیر،غلات،حبوبات مانند عدس و نخود ؛ میوها مانند هندوانه،سیب،هلو و خرمالو.. , )و قندهای الکلی (سوربیتول،مانیتول،زایلیتول و مالتیتول) را محدود می کند.این رژیم به مقدار کم در روده جذب می شود و خاصیت اسموتیک دارد و توسط باکتریها تخمیر می شود.لذا محدودیت این مواد باعث کاهش علائم در IBS می شود. دریافت کافی مایعات به ویژه  هنگام مصرف مکملهای فیبری توصیه می شود.

مهسا ادیبیان

کارشناس ارشد تغذیه