تحقیقات جدید درباره خوردن زغال اخته و عفونت ادراری

تحقیقات جدید درباره خوردن زغال ا... ,    منتشر شده در 231 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      552   پرینت

شاید تا به سن حالا رسیده اید آن قدر بدشانس بوده اید که دچار عفونت ادراری شوید. احتمالاً به شما گفته شده است که بهترین راه برای جلوگیری از آن، نوشیدن آب زغال اخته است. ایده ای که به این صورت مطرح می شود که ماده فعال زغال اخته، پروآنتوسیانیدین نوع  A، می تواند از چسبیدن باکتری به دیوار مثانه جلوگیری کند.

محققان مدت ها است در مورد اعتبار این ادعا تحقیق و بررسی می کنند. در مطالعه ای که توسط دکتر مهاتا متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه یاله انجام شد، ۱۴۷ نفر از پرستاران زن ساکن  در بیمارستان بر اساس این موضوع مورد بررسی قرار گرفتند و متوجه شدند که آن ها از مکمل های زغال اخته که شامل دوز بالایی از پروآنتوسیانیدین نوع A استفاده می کنند که عملاً هیچ تأثیری در جلوگیری یا درمان عفونت ادراری ندارد. محققان آن ها را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه مکمل های زغال اخته را و گروهی دیگر قرص های دارونما دریافت کردند.

تحقیقات جدید درباره خوردن زغال اخته و عفونت ادراری

پس از آن محققان باکتری های سفید سلول خونی را در ادرارشان اندازه گیری نمودند. در هر دو گروه نشانه هایی از عفونت پنهانی مشاهده شد. حدود ۲۹ درصد زنان این علائم را نشان دادند هیچ تفاوت مهمی میان دو گروه وجود نداشت. دکتر نیکل متخصص بیماری های عفونی دانشگاه مانیتوبا می گوید: پزشکان هرگز نباید به بیماران بگویند برای جلوگیری از عفونت ادراری از مکمل های زغال اخته استفاده کنید. این کار چیزی جز صدمه به بیمار نیست.

ثابت شده است که این مکمل ها هیچ کمکی به سلول های سفید خون یا باکتری های موجود در ادرار نمی کنند. اما دکتر لیزا هاوز می گوید: شما نمی توانید بگویید این مکمل ها برای همه بی فایده است. او تأکید کرد این مطالعات بر روی بیماران مبتلا به عفونت در محدوده زمانی معین متمرکز نیست و زنان جوان را شامل نمی شود. براساس نظریات دکتر هاوز کاربردی نبودن زغال اخته اساس محکم و درستی ندارد. علاوه بر این دکتر هاوز می گوید: گاهی علت التهاب سلول های سفید خون در ادرار و عفونت، دلیل اصلی و همیشگی نیست.

در زنان مسن تر بسیاری از باکتری ها بدون هیچ  نشانه و علامتی وجود دارند. این مطالعه همچنین سودمندی کامل نوشیدن آب زغال اخته را مورد تأکید قرار نمی دهد، در عوض مصرف مکمل ها را توصیه می کند. آب زغال اخته ممکن است به پیشگیری عفونت ادراری کمک کند؛ چرا که مرطوب کننده است و با رقیق کردن ادرار به حرکت باکتری ها کمک می کند. اما مصرف همزمان قرص زغال اخته در بعضی بیماران، عفونت ادراری آن ها را کاهش می دهد. اما درستی این ادعاها هنوز ثابت نشده است و در حال تحقیق و بررسی بیشتر است. اما آنچه واضح است این است که شما قبل از استفاده یا هر درمانی باید با پزشک خود مشورت کنید.