btnmenu
telegram-drsalamat

تاثیر ورزش بر کایفوزیس یا پشت گرد

 مجله سلامتمقالات سلامت ,     منتشر شده در103 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      26

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

تاثیر ورزش بر کایفوزیس یا پشت گرد

تاثیر ورزش بر کایفوزیس یا پشت گرد

تحدب مهره های ستون فقرات در قسمت سینه ای تا حدودی طبیعی است. افزایش بیش از حد و غیر طبیعی تحدب مهره های پشتی را گوژ پشتی یا پشت گرد و یا کایفوزیس می گویند. در حالت طبیعی، در وضعیت نیمرخ ایستاده مهره ها، انحنای پشت به اندازه ۵۰-۲۰ درجه مشاهده می شود. کیفوز به دو صورت مادرزادی و اکتسابی دیده می شود. کیفوز به لحاظ منطقه گرفتار به دو نوع تقسیم می شود: موضعی و عمومی

 

موضعی: کیفوز در منطقه محدودی از ستون مهره ها دیده می شود، مثل کیفوز پشتی

عمومی: این نوع کیفوز در تمام طول ستون مهره ها دیده می شود.

علل کیفوزهای متحرک

  1. قرار دادن تنه در وضعیت بد
  1. ضعف عضلانی
  1. کیفوز جبرانی:

افرادی که گودی کمر آنها افزایش پیدا کرده است، قوس پشتی شان نیز افزایش می یابد. زیرا ستون مهره ها در صدد ایجاد تعادل هستند.

عوارض و علائم ظاهری:

۱-سر و گردن به جلو آمده و قوس گردنی کاهش می آید.

۲-چانه به سینه نزدیک می شود.

۳-استخوان جناغ فرو رفته و قفسه پایین می افتد،حفره سینه کوچک شده و اندام های حساس از موقعیت اصلی خود تغییر شکل می دهند.

۴-شانه ها از سمت جلو به هم نزدیک شده و ظاهری گرد پیدا می کنند.

۵-تحدب مهره ها در ناحیه پشت بیشتر می شود.

۶-در هنگام خم شدن به سمت جلو،ارتفاع ناحیه پشت ستون فقرات بلندتر از حالت طبیعی به نظر می رسد.

۷-قفسه سینه تنگ شده

۸-انعطاف پذیری در حرکات چرخشی ستون فقرات کاهش می یابد.

۹-تحرک مفصل شانه کاهش می یابد.

۱۰-خستگی مزمن

۱۱-لوردوز کمری افزایش یافته

۱۲-سفتی عضلات همسترینگ

۱۳-سفتی در ستون فقرات

۱۴-ضعف در عضلات شکم

۱۵-به دلیل ضعف یا فشردگی برخی عضلات و مفاصل درد وجوددارد

 

عوارض و علائم فیزیولوژیک:

 به دلیل ضعف عضلات شکم ، دیافراگم دچار کم کاری شده

کاهش حجم های ریوی و افزایش مشکلات تنفسی

کاهش قدرت عضلات

تغییر شکل جسم مهره

کاهش حرکت

پوکی استخوان

سفتی و خشکی لیگامنت ها و دیسک ها

 

حرکات اصلاحی

تمرینات کششی:  

یک دست روی زمین و دست دیگر روی توپ قرار گرفته و حالت ریتراکشن کتف اتفاق می افتد.

ورزشکار روی صندلی می نشیند. به سمت عقب و پشتی صندلی خم می شود و ستون فقرات سینه ای حرکت باز شدن را انجام می دهد.

دو زانو روی زمین نشسته ، به سمت جلو خم شده و دستها را تا جایی که امکان دارد به سمت جلو برده(کشش گربه)

زانوها روی زمین قرار گرفته ددست ها از پهلو باز شده و آرنج از پهلو روی صندلی قرار می گیرد

فرد دمر خوابیده ،دستها کنار بدن قرار گرفته ، سرو سینه از زمین جدا می شود.

ورزشکار کنار دیوار می ایستد و در حالی که بازوی راست به میزان ۱۸۰ درجه خم است، آرنج را روی دیوار قرار می دهد و برای کشش عضله ای کوچک ،بدن را به جلو متمایل می کند.

تمرینات تقویتی:

در چهارچوب در ایستاده ، دستها را تا سرحد شانه بالا آورده بکوشید تا از چهارچوب در به آرامی عبور کنید.در هنگام حرکت مراقب باشید تا قوس کمر تشدید نشود.

درحالی که در هر دو دست یک دمبل دارید دمر روی نیمکت خوابیده ،بازوها را از دو طرف بدن بالا بیاورید.

به پشت روی توپ خوابیده،سر و گردن و شانه ها روی توپ قرار گرفته،بازوها را به طرفین باز کرده و هالتر را روی قفسه سینه نگه دارید.

روبه روی دیوار ایستاده،کش را در دست گرفته، بازو به سمت خارج می چرخد.

وقتی این خم بودن از حدی بیشتر باشد به آن کیفوز Kyphosis میگویند. کیفوز ستون مهره به علت تغییر شکلی که در تنه ایجاد میکند برای بیماران بسیار ناخوشایند است. پزشک ارتوپد برای تشخیص این بیماری از رادیوگرافی ساده استفاده میکند. مهره های اول تا دوازدهم سینه ای قوسی را تشکیل میدهند که زاویه بین ۴۵-۲۰ درجه دارد. اگر این قوس از ۵۰ درجه بیشتر باشد غیر طبیعی محسوب میشود.

اکرم مهری کارشناس ارشد ورزش

  بدون دیدگاه