btnmenu
telegram-drsalamat

تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت ال-کارنتین بر ساز و کارهای متابولیسم بدن

 خدمات کلینیک ,     منتشر شده در104 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      39

    اشتراک گذاری مطلب :
  • facebook
  • twt
  • google

تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت ال-کارنتین بر ساز و کارهای متابولیسم بدن

تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت ال-کارنتین بر ساز و کارهای متابولیسم بدن

تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت ال-کارنتین بر ساز و کارهای متابولیسم بدن

 علیرغم مطالعات فراوان در خصوص توصیف عملکرد ال کارنتین هنوز برخی فرایندهای تاثیرمکمل سازی روی متابولیسم چربی در انسانهای سالم ناشناخته مانده اند.لذا این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت ال-کارنتین بر ساز و کارهای متابولیسم چربی وعملکرد  بر روی لاغری انجام شده است.

 برای کاهش عوارض و بیماریهای مرتبط با چاقی مداخلات مختلفی پیشنهاد شده است از جمله جراحی ، رژیم درمانی ، دارو درمانی ، رفتار درمانی وفعالیت بدنی وانواع مختلف مکمل رژیمی که در کنترل چاقی بزرگسالان و یا عوارض ناشی از آن به خصوص زمانی که در کنار یکدیگر به کار گرفته شوند بسیار موثرند . امروزه فرمول تغذیه ی دارویی ممکن است یک  نوآوری جدید برای درمان تغذیه ی بیماران چاق باشد یکی از مواردی که در درمان تغذیه ای بیماران چاق اثرات مثبتی داشته است L-کارنتین است.

ال کارنتین چیست؟

L-کارنتین مولکول کوچک در آب است که در متابولیسم چربی ها و هم چنین جهت عملکرد نرمال متابولیسم انرژی در بیشتر بافتها لازم است.

مزایای ورزشی کارنتین در افراد بیمار یا افرادی که به نوعی دچار نقص کارنتین هستند ثابت شده است .کارنتین نقش اساسی را در انتقال اسید چرب آزاد به درون میتوکندری و اکسیداسیون چربی ها بازی میکند و به طور گسترده  توسط  ورزشکاران استفاده میشود . اما هنوز شواهد جامع چندانی که مزایای مکمل سازی آن در افراد سالم به طور کامل تایید نمایید در دسترس نیست  و مزایای نیروزایی آن کما بیش بصورت یک فرضیه باقی مانده است. برخی مطالعات نیز بیان می کنند ورزشکارانی که در شرایط فعالیت ورزشی طولانی مدت هستند با کاهش مقادیر کارنتین پلاسما مواجه میشوند اما این کاهش به اثر منفی روی عملکرد ورزشی منجر نمیشود .

ال کارنیتین اسید آمینه ای است که در کبد ترشح می شود. این اسید به تنظیم سوخت و ساز چربی کمک کرده و یکی از اجزاء ضروری در هر یک از برنامه های کاهش وزن می باشد. این اسید همچنین به کاهش تری گلیسرید کمک کرده و کلسترول مفید را افزایش می دهد که نتیجه آن سلامت بیشتر قلب است. منابع غذایی غنی از L-carnitine ( گوشت ماهی، مرغ، گندم، شیر، آوکادو و سویا ) می باشد که بهتر است از آنها استفادده کنید.

عوارض ال کارنتین مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حد داشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال در خواب شب دچار شوید.

 در کم کاری تیروئید و افراد دیالیزی منع مصرف دارد.

عوارض جانبی شامل بیخوابی، تهوع، استفراغ، اسهال، بی قراری، تپش قلب، افزایش فشار خون است.

 تب و عوارض آلرژیک ( خارش پوست، تورم و قرمزی زبان، لب و گلو ومشکلات تنفسی ) و ممکن است باعث بی اشتهایی عصبی شود.

ال – کارنیتین قادر است چربی ها را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند و به طور وسیع به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود . همچنین می تواند باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد.

در چه مواد غذایی ال کارنتیتن یافت میشود؟

ال کارنتین بیشتر در گوشت قرمز و لبنیات یافت می شود سایر منابعی طبیعی  که در آنها ال کارنتین یافت میشود از جمله آجیل و دانه ها(کدو  ,آفتابگردون ,کنجد)حبوبات(لوبیا,نخود فرنگی ,عدس , بادام زمینی) سبزیجات(چغندر, سیب زمینی,  بروکلی ,جوانه بروکسل ,سیر خردل ,بامیه ,جعفری,کلم پیچ)میوه (موز),غلات,(گندم سیاه ,ذرت, بلغور, جو دو سر ارزن ,سبوس برنج , جوانه گندم )و گرده عسل است

 

سحر بیات کارشناس ورزش

 

  بدون دیدگاه