تاثیر طب سوزنی در درد مزمن شانه و آرنج

تاثیر طب سوزنی در درد مزمن شانه ... ,    منتشر شده در 207 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      332   پرینت

طب سوزنی در کاهش درد مزمن مشکلات شانه مانند تاندونیت روتاتورکاف و آرنج تنیس‌بازان (اپی‌کندیلیت خارجی)، خصوصاً در ورزشکاران مؤثر است.

سر درد

مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی در درمان و پیشگیری سردردهای راجعه مانند میگرن و سردردهای با منشاء عضلات گردن مؤثر است.

تاثیر طب سوزنی در د

تهوع و استفراغ

بر اساس چندین مطالعه معتبر، شواهد قوی وجود دارد که طب سوزنی در درمان تهوع و استفراغ ناشی از حاملگی، شیمی درمانی و پس از عمل مؤثر است.

چاقی

طب سوزنی می‌تواند در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش درمانی در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کننده باشد. این روش احتمالاً با تاثیر روی بخش‌هایی از مغز باعث کاهش اشها می‌شود.

تاثیر طب سوزنی

اعتیاد به نیکوتین، هروئین، کوکائین و الکل

در روند درمان اعتیاد طب سوزنی می‌تواند به کاهش علائم ناشی از ترک کمک کند، هر چند نباید این روش به تنهایی در درمان اعتیاد به هرویین، کوکایین و الکل بکار رود.

موارد دیگر

طب سوزنی در درمان برخی از بیماری‌ها به طور شایع به کار می‌رود، اما هنوز مدارک علمی که نمایانگر اثربخشی قطعی طب سوزنی در آنها باشد دردسترس نیست. مثال‌هایی از این بیماری‌ها عبارتند از: آسم، آلرژی، مشکلات گوارشی (مانند یبوست، روده تحریک پذیر، سوء هاضمه)، بیماری‌های پوستی، افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، علائم قاعدگی و یائسگی (به ویژه گُرگرفتگی). در این بیماری‌ها می‌توان از طب سوزنی درکنار درمان‌های دیگر استفاده کرد.

ترکت اعتیاد

روند درمان

پس از انجام معاینات و تشخیص بیماری، درصورت صلاحدید پزشک معالج، طب سوزنی در کنار سایر درمان‌های مورد نیاز آغاز می‌شود. هر جلسه حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در ابتدا جلسات درمانی یک تا سه بار در هفته و پس از آن با فواصل بیشتر برگزار می‌شوند. با توجه به نوع بیماری و شرایط بیمار  تعداد کل جلسات  مورد نیاز متفاوت است؛ مثلاً در مورد کمردرد راهنمای بالینی بریتانیا حدود ۱۲ جلسه را توصیه می‌کند.

اگر پس از ۳ جلسه هیچ اثر مثبتی از طب سوزنی دیده نشود، نباید ادامه یابد.

دکتر روح الله نوریان

متخصص طب ورزش