Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/drsalama/public_html/wp-includes/theme.php on line 875

تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

تاثیر تمرینات هوازی بر دیابت نوع۲

تاثیر تمرینات هوازی بر دیابت نوع۲ ,    منتشر شده در 365 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      510   پرینت       

تاثیر تمرینات هوازی بر دیابت نوع2

چاقی و دیابت یکی از مهم ترین عوامل خطرزای ابتلا به بیماری قلبی-عروقی می باشد.بسیاری از این تحقیقات نشان میدهد تمرینات هوازی باعث کاهش توده چربی و افزایش حساسیت به انسولین می شود.پس از تمرینات هوازی مداوم سطح انسولین و شاخص مقاومت انسولینی و تری گلیسیرید و کلسترول پلاسمایی کاهش معناداری پیدا کرد.

دیابت نوع ۲ در مراحل ابتدایی اثرات زیادی بر سلامتی نمی گذارد ولی با پیشرفت این بیماری اندام هایی مانند قلب،کلیه،چشم ها،عروق خونی واعصاب آسیب می بینند.

 

آثار جانبی وابسته به آن از مشکلات اصلی سلامت جامعه به شمار می رود.براساس این گزارش زنان و مردان ایرانی از ۵۸% و ۷۵% اضافه وزن و چاقی رنج می برند.به علاوه ۴۶% علت مرگ و میر در ایران مشکلات قلبی-عروقی در نتیجه کم تحرکی ، چاقی و دیابت گزارش شده است.

باتوجه به نقش درمانی ورزش در کاهش مقاومت انسولینی،چاقی و جلوگیری از اضافه وزن بعدی ، افزایش سوخت وساز چربی ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی ،مطالعات فراوانی تاکید بر لزوم انجام روزانه فعالیت های ورزشی در افراد دیابتی دارند.

دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است و حدود ۸۵-۹۰ % بیماران دیابتی را تشکیل می دهد. دردیابت نوع ۲ برخلاف نوع ۱ انسولین ترشح می شود ولی بدن قادر به استفاده از انسولین نمی باشد یا میزان انسولین تولید شده کافی نیست.زمانی که بدن قادر نباشد از انسولین استفاده کند یا میزان انسولین تولید شده کم باشد قند خون نمی تواند وارد سلول های بدن شود و باعث بالا رفتن قند خون می شود.

ورزش و فعالیت جسمانی به بهبود حساسیت انسولینی ، تحریک برداشت و سوخت وساز گلوکزدر عضلات نقش موثری دارد.با توجه به تاثیرگذاری شدت تمرین استقامتی بر حساسیت انسولینی،برای افزایش حساسیت باید حجم تمرین انجام شده در بالاترین حد خود قرار بگیرد.از آنجایی که این حساسیت ایجاد شده طی ۴۸ ساعت آینده از بین می رود باید ورزش را در دوره های منظم انجام داد.

براساس پژوهش های انجام شده ورزش های هوازی در بهبود شاخص توده بدنی و وزن تاثیر مطلوب دارد.هنگام فعالیت ورزشی گلوکز و گلیکوژن داخل عضله استفاده می شود و در حین و حتی بعد از ورزش هم قند خون وارد عضلات شده و سطح قند خون کاهش میابد.یک برنامه منظم می تواند به کاهش وزن افراد دیابتی کمک کند.این امر باعث کاهش بافت چربی شده و مقاومت به انسولین در سلول ها کاهش و نیاز به مصرف داروهای خوراکی کم می شود.

انجام تمرینات ورزشی باعث کاهش قند خون می شود که این امر برای کنترل قند خون بعد از وعده غذایی بسیار مفید خواهد بود.

 توصیه های ورزشی برای افراد دیابتی

قند خون را قبل ، حین و بعد از ورزش کنترل کنید.اگر میزان قند خون از ۲۵۰ بیشتر بود از فعالیت با شدت بالا پرهیز کرده و به پ صورتیکه سابقه کم قندی وجود دارددر طول تمرین میان وعده استفاده شود.به منظور پیشگیری از کم آبی در طول تمرین آب در یاده روی سبک بپردازید. در دسترس باشد و به میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرد.

تمرین هوازی حداقل شامل ۳ جلسه در هفته ۵۰-۴۰ دقیقه باشد.این زمان شامل دویدن نرم ،حرکات موزون یا ایروبیک و حرکات کششی در انتها برای سرد کردن باشد. دویدن نرم از ۵-۳ دقیقه در جلسات اول شروع شود و در هفته های بعدی به تدریج افزایش یابد.

 اکرم مهری کارشناس ارشد ورزش

 

منابع

  1. Aizawa K, Shoemaker JK, Overend TJ and Petrella RJ (2009). Metabolic

syndrome, endothelial function and lifestyle modification .Diabetes and Vascular

Disease Research..

  1. Aizawa K J. Shoemaker K, Overend TJ and Petrella RJ (2009). Metabolic

syndrome, endothelial function and lifestyle modification. Diabetes and Vascular

Disease Research.

 


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *