تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

تاثیر تمرینات هوازی بر اضطراب و میزان ترشح کورتیزول

تاثیر تمرینات هوازی بر اضطراب و ... ,    منتشر شده در 310 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      440   پرینت       

تاثیر تمرینات هوازی بر اضطراب و میزان ترشح کورتیزول

اثیر تمرینات هوازی بر اضطراب و میزان ترشح کورتیزول

بر اساس تحقیقاتی که در اروپا و امریکا انجام شده بود. ۳۶-۹ درصد زنان و ۱۲-۵ درصد مردان دچار افسردگی شده اند. با توجه به میزان بالای اضطراب در جوانان و تاثیر منفی آن در موفقیتهای تحصیلی ، اجتماعی، اقتصادی و…. تحقیق حاضر در جهت تعیین میزان تاثیر ورزش­های هوازی بر کاهش اضطراب انجام شده است. معمولیترین راه  درمان اضطراب در حال حاضر دارو درمانی می­باشد که عوارض جانبی نیز به دنبال دارد و درمان اضطراب همواره موثر نبوده است.

 

تمرینات ورزشی باعث تغییر هورمون­های مرتبط با سیستم ایمنی بدن می­شود و سازگاری فیزیولوژیکی و هورمونی را ایجاد می­کند.از جمله این تغییرات سازگاری مثبت هورمونی­های استرس مانند کورتیزول است.کورتیزول توسط غده فوق کلیوی ترشح می­شود که بر استرس،میزان متابولیسم کربوهیدرات،پروتئین و چربی،التهاب و گردش خون و اثرات تحریکی بر سیستم عصبی مرکزی دارد.

نتیجه گیری: یک جلسه تمرین هوازی بلافاصله پس از تمرین،اصظراب و میزان ترشح کورتیزول را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.در صورتی که بلافاصله بعد از تمرین بی هوازی غلظت هورمون کورتیزول به طور معنا داری افزایش یافت.

هر نوع تمرین با شدت بالا ، اضطراب و استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود. تمرینات با شدت بالاتر از ۶۰% اکسیژن مصرفی بیشینه با این مطالعات هم خوانی دارد.

از این تحقیقات میتوان نتیجه گرفت ورزشکارانی که دچار اضطراب و استرس هستند با انجام تمرینات هوازی مداوم با شدت زیر ۶۰%  به حالت روحی روانی متعادل دست یابند و میزان ترشح هورمون کورتیزول را کاهش دهند.

تاثیرات فعالیت های ورزشی بر ابعاد جسمی و روانی به موارد زیر تقسیم شده است:

۱تاثیر بر تناسب اندام و سلامت جسم

۲افزایش هورمونهای ارامش دهنده (اندروفین )

۳)کاهش هورمون های استرس را از طریق تاثیر بر غددهای هیپوتلاموس _هیپوفیز _غدد فوق کلیوی (مانند کورتیزول )

۴)تاثیر بر ابعاد جسمانی رفتاری وذهنی

۵)تاثیر بر هورمون های انتقال دهنده عصبی در مغز

پیشنهادات برنامه ورزشی در جهت کاهش میزان ترشح کورتیزول و کاهش اضطراب و استرس:

ورزش های هوازی مانند ایروبیک ،پیاده روی ، دوچرخه سواری ،کوهنوردی ، شنا و … به مدت حداقل ۳۰ دقیقه و ۳ جلسه در هفته و با ۶۰-۵۰ % اکسیژن بیشینه مصرفی میتواند بر کاهش استرس و اصظراب موثر باشد.

اکرم مهری کارشناس ارشد ورزش

 

: منابع

Hale BS.Koch. R Raglin.JS.

Petruzzello SJ. Lander DM. Hatfield BD.


درباره نویسنده :
کلینیک سلامت
لوگو دکتر سلامت
کلینیک سلامت
اولین درمانگاه تخصصی دیابت و چاقی در شرق تهران

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *