تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

تاثیر تمرینات استقامتی و کششی بر قاعدگی دردناک

تاثیر تمرینات استقامتی و کششی بر... ,    منتشر شده در 194 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      127   پ       

تاثیر تمرینات استقامتی و کششی بر قاعدگی دردناک

تاثیر تمرینات استقامتی و کششی بر قاعدگی دردناک

قاعدگی یکی از مراحل بلوغ است . اسپاسم های دردناک قاعدگی بدون علت جسمی از شایع ترین نارضایتی ها در زنان است.

قاعدگی دردناکناشی از اسپاسم عضلانی در زیر شکم همراه با کمردرد می باشد . این درد همراه با علائمی مانند ضعف ، دردناکی سینه، خستگی ، سرگیجه… می باشد.

تمرینات جسمی باعث افزایش قدرت ؛ استقامت، انعطاف پذیری ، گردش خون و … می شود . به علاوه تمرینات آرام سازی و رهاسازی به بهبود سلامتی در فرد می انجامد بر اساس مطالعات انجام شده حرکات کششی بر کاهش شدت مدت درد ومیزان مصرف داروهای مسکن موثر می باشد.

راه حل های ورزشی برای کاهش دردهای دوران قاعدگی

یکی از مکانیسم های ایجاد درد در دوران قاعدگی ، انقباض  شدید عضلات لگنی به هنگام خروج خون از رحم می باشد.

هنگام فعالیت ورزشی انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی عضلات شکمی و لگنی افزایش می یابد و گرفتگی و انقباض های شدید کاهش یافته و درد نیز کمتر می شود.

تمرینات استقامتی یک تا سه روز قبل از شروع قاعدگی باعث افزایش جریان خون در ناحیه لگن می شود. و باعث انتقال هرچه سریعتر مواد زائد از رحم می شود. که شروع درد را به تاخیر می اندازد .

طی تحقیقات انجام شده دو ماه ورزش مداوم و منظم باعث کاهش شدت ، مدت درد و میزان مصرف داروهای مسکن شده است . البته نوع فعالیت ورزشی و عضلات درگیر بسیار مهم است . انواع تمرینات کششی ، ایزومتریک، انعطاف پذیری، تاثیر مطلوب در کاهش میزان درد داشته است .

علاوه بر تاثیر تمرینات ورزشی بر افزایش انعطاف پذیری عضلات شکمی و لگنی ، تاثیر تمرینات از طریق کاهش افسردگی باعث کاهش درد دوران قاعدگی می شود.

تمریناتی شامل پیاده روی ، دویدن نرم ، ایروبیک در مدت حداقل بیست دقیقه به طور منظم ومداوم انجام شود باعث کاهش قابل ملاحظه علائم دوران قاعدگی می شود.

از جمله عواملی که درد را در دوران قاعدگی افزایش می دهد استرس می باشد. استرس موجب افزایش عملکرد سیستم سمپاتیک می شود که این دستگاه نیز به عضلات رحمی عصب دهی می کند و به طبع باعث افزایش انقباض بیشتر عضلات رحمی می شود. انجام تمرینات منظم ورزشی باعث ترشح اندروفین از مغز می شود و آستانه تحمل درد را افزایش می دهد.

در نهایت مطالعات اخیر نشان می دهد انواع تمرینات هوازی (پیاده روی، شنا، ایروبیک) یوگا و تمرینات کششی مانند باعث کاهش شدت و مدت درد قاعدگی می شود و اختلالات و ناهماهنگی های اندام های داخلی را کاهش داده و به طور آهسته و آرام در مسیری هماهنگ هدایت می کند.

تمرینات یوگا باعث کاهش هورمون هایی می شود که استرس و اضطراب را افزایش می دهند. که مهمترین تاثیر تمرینات یوگا ریلکسیشن و کاهش اضطراب بیمار بوده که باعث افزایش سلامتی و حس شادابی بیمار می شود!

منابع

۱٫Rostami M, Abbaspour Z, Najjar S. The effect of exercise on primary dysmenorrhea. Gender

Medicine 2006; 3(1): 64.

۲٫Marsden JS, Strickland CD, Clements TL. Guaifenesin as a treatment for primary dysmenorrhea.

                                                                  The Journal of the American Board of Family Practice 2004; 17(4): 240-6.

اکرم مهری کارشناس ورزش

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *