تاثیرات آب درمانی در درمان کمردرد

تاثیرات آب درمانی در درمان کمردرد ,    منتشر شده در 136 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      234   پ

از شایعترین دردهای مزمن، کمردرد است که از دیدگاه پاتوفیزیولوژیک، شامل عوامل آناتومیک، زیستی- مکانیکی، عصبی فیزیولوژیکی ، ایمنی شناختی، روا نشناختی و اجتماعی است. کمردرد مزمن از چالش انگیز ترین مشکلات پزشکی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه بوده و شیوعی بالا و هزینه های اقتصادی سنگین را بر جامعه تحمیل می کند کمردرد یک علامت است و نه یک بیماری. افراد به دلیل آسیب و رنجی که از آن می برند آن را بیماری می نامند. بر اساس بررسی های انجام گرفته، مشخص شده است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت مردم روزانه از کمردرد رنج می برند. بر خلاف کمردردهای حاد، کمردرد مزمن بیماری پیچیده و مشکل سازی است که با عوارض و اختلالات عملکردی همراه است.

تاثیرات آب درمانی در درمان کمردرد

تجویز داروهای مسکن و خواب آور یا دستورهای ورزشی نیز به تنهایی برای کنترل علائم و درمان کافی نیست. از چندین دهه پیش تا به حال، به اجرای تمرین و ورزش درمانی به عنوان درمانی برای بیماران کمردرد توجه زیادی شده است. همچنین ثابت شده که فعالیت های بدنی که موجب افزایش برون ده قلب و افزایش خون رسانی به بافت ها می شود ، به کاهش درد عضو مربوط می انجامد . تحقیقات نشان می دهد که ورزش های استانداردشده به طور مؤثری، موجب بهبود درد می شود، زیرا فعالیت بدنی سبب فعالیت عضلات بدن و در نتیجه افزایش برون ده قلبی تا ۱۵ برابر حالت استراحت می شود، بنابراین خون رسانی به تمام ارگان ها از جمله عضو درگیر بیمار افزایش می یابد.

یکی دیگر از روشهایی که در درمان کمردرد مورد استفاده قرار میگیرد، آبدرمانی است. سه خاصیت مهم آب یعنی شناوری، مقاومت و جریان آب باعث شده است تا آبدرمانی در کاهش درد تأثیر داشته باشد. خاصیت شناوری فشاری است که در جهت بالا بر بدن وارد می شود. درست عکس جهت فشاری که در خشکی بر بدن وارد می شود. به دلیل همین ویژگی آب، وزن بدن هنگامی که بدن در آب قرار دارد تا ۹۰ درصد کاهش می یابد و در نتیجه از فشار وارد بر مفاصل به طور قابل توجهی کاسته می شود و بدن می تواند حرکات را به طور کامل انجام دهد. آبدرمانی یک روش درمانی غیر دارویی مناسب می باشد که  میتواند باعث کاهش درد، افزایش قابلیت انعطا ف پذیری عضلات و استخوا نها و در نتیجه کاهش اسپاسم های عضلانی و افزایش قدرت و توان فرد می شود.

متخصصان توصیه می کنند که شنا در آب گرم از بهترین فعالیت ها برای درمان کمردرد است و در عین حال شیرجه را برای این افراد جایز نمی دانند. تمرینات در آب باید با دقت و نظارت متخصص صورت پذیرد و از تمرینات دردزا اجتناب شود. بیماران باید فعالیت هایی را انتخاب کنند که متناسب با توانایی قلب و ریه آنها باشد. آب حافظ خوبی برای بدن است. در آب وزن از روی کمر برداشته می شود، از این رو فعالیت هایی همچون کرال سینه، کرال پشت و شنا از پهلو برای بیماران مبتلا به کمردرد، روش های مطمئنی است.

تاثیرات آب درمانی در درمان کمردرد2

نتایج تحقیقات در زمینه آب درمانی نشان داد که ۸ هفته تمرین، هر هفته دو جلسه، خستگی افراد مبتلا به کمردرد مزمن را که نتیجه آن درد، اسپاسم های عضلانی و ناتوانی در انجام دادن کارهای روزانه بود، کاهش می دهد. از طرفی بیماران در این تحقیق عنوان کردند که اجرای حرکات ورزشی در آب بسیار راحت تر از خشکی است، به گونه ای که حتی گاهی قادر به اجرای این حرکات در خشکی نیستند .

آب درمانی تأثیرات مثبتی بر درد، قدرت و انعطا ف پذیری اسکلتی –عضلانی، عملکرد، اعتماد به نفس و تناسب بدن و کاهش عود حملات در بیماری های مزمن مانند کمردرد و … دارد.

آب درمانی روشی مفید و مقرون به صرفه در کنترل علائمی همچون درد، اسپاسم عضلانی، اختلال در عملکرد و عدم تعادل است .

بیماران سالمند یا افراد مبتلا به بیماری های مزمن به راحتی آن را تحمل می کنند.

غوطه ور شدن در آب سبب افزایش عملکرد عضلانی اسکلتی، قلبی – عروقی، کاهش مشکلات روحی روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی و کاهس خستگی در بیمار می شود .

می توان نتیجه گرفت که، آب درمانی افزایش قدرت عضلانی و  افزایش دامنه حرکتی ، انعطاف پذیری را در پی دارد.

راحله سلیمانی نیا