تلفن : ۷۷۱۶۲۸۰۰ (۰۲۱)

شنبه الی پنجشنبه ۰۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

support-drsalamat
لوگو دکتر سلامت

بهترین گزینه های غذایی برای کنترل علائم آرتریت روماتوئید

بهترین گزینه های غذایی برای کنتر... ,    منتشر شده در 187 روز پیش ,      بدون دیدگاه ,      124   پ       

بهترین گزینه های غذایی برای کنترل علائم آرتریت روماتوئید

بهترین گزینه های غذایی برای کنترل علائم آرتریت روماتوئید

کلینیک سلامت:آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی و التهابی همراه با درد، خستگی، تورم و خشکی در مفاصل است. تا به حال هیچ گزینه غذایی خاصبی برای کمک به بهبود مبتلایان به این بیماری پیشنهاد نشده است اما برخی از گزینه های غذایی باعث کاهش التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید می شوند.

 به گزارش کلینیک سلامت انواع مطالعات مختلف نشان داده اند که گزینه های غذایی زیر به بهبود علائم این بیماری کمک می کنند .

گشنیز: گشنیز، گیاهی است که به نام جعفری چینی هم شناخته می‌شود و جالب است که در تمام جهان، از مکزیک تا تایلند، به‌عنوان بخش مهمی از تهیه غذاهای مختلف محسوب می ‌شود. خیلی از مردم هستند که اعتقاد دارند خوردن گشنیز، تاثیر مثبتی بر روی بیماری آرتریت روماتوئید می ‌گذارد و باید گفت که امروزه محققان بسیاری، از جمله محققان موسسه علوم پزشکی دهلی نو، معتقدند که خوردن گشنیز می ‌تواند تاثیر مثبتی ایجاد کند و حتی نشانگان بیماری آرتریت روماتوئید را از بین ببرد.

زردچوبه: نشان داده شده که کورکومین موجود در زنجبیل به منظور کاهش التهاب در سطح سلولی مفید است. استفاده روزانه از این ادویه درد مفاصله را آرام کرده و سبب بهبود سفتی صبحگاهی مفاصل می شود. البته استفاده بیش از حد از زردچوبه باعث مشکلات گوارشی مانند زخم معده خواهد شد. حدود ۱۲۰۰ میلی گرم در روز مقدار توصیه شده برای استفاده از این ادویه است.

زنجبیل: مدت های طولانی است که این گیاه به عنوان آرام کننده دردهای معده شناخته شده است. اما درست مانند زردچوبه، زنجبیل نیز حاوی ترکیباتی است که مانند داروهای ضد التهابی برای بهبود علائم آرتریت روماتوئید عمل می کند. البته زنجبیل می تواند خاصیت رقیق کنندگی خون را هم داشته باشد بنابراین اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنید، قبل از اضافه کردن این خوراکی به رژیم غذایی خود با پزشک تان مشورت کنید.

آناناس: این میوه حاوی بروملین، یک نوع آنزیم گوارشی است که ثابت شده خاصیت ضدالتهابی دارد، ورم را کمتر می‌ کند، گرما و قرمزی موضعی را کاهش داده و دردهای ناشی از آرتروز و آرتریت را تسکین می ‌دهد.

چای سبز: یک فنجان چای سبز در روز می تواند درد مفاصل را از شما دور کند. محققان دانشگاه مریلند اعلام کرده اند که چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی است و برای مبارزه با انواع بیماری ها می تواند مفید باشد. چای سبز همچنین حاوی ویتامین کا است که می تواند باعث لخته شدن خون شود بنابراین قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی تان به عنوان یک بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید، باید با پزشک تان مشورت کنید.

آلبالو: سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به مبارزه با اثرات مخرف رادیکال های آزاد می رود. مصرف منظم این میوه فرایند التهاب ناشی از آرتریت را در بدن کاهش می دهد.

روغن ماهی: بر اساس نتایج یک پژوهش سوئدی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفته است، مصرف ماهی‌ های چرب از ابتلا به آرتریت روماتوئید پیشگیری می‌ کند. ماهی ساردین، تن، ماهی آزاد و غیره حاوی بیشترین میزان امگا ۳ هستند. امگا ۳ یکی از قوی ‌ترین ضدالتهاب ‌های طبیعی محسوب می ‌شوند و دردهای ناحیه‌ غضروفها را تسکین می ‌دهند. از این گذشته این ماهی ‌ها سرشار از ویتامین دی نیز هستند که برای استخوان ‌ها بسیار مفید است. هفته‌ ای دو بار ماهی مصرف کنید و ماهی ‌های تازه خریداری کنید زیرا امگا ۳ به اکسیداسیون حساس است.

جعفری: این گیاه نیز خواص ضد التهابی دارد و مطالعات نشان داده که مصرف منظم آن منجر به کاهش درد و خشکی مفاصله می شود.

کلم: در سال ۲۰۰۲، یک پژوهش آمریکایی ثابت کرد که گیاهان چلیپایی یعنی خانواده‌ کلم ‌ها (بروکلی، کلم برگ، کلم قرمز و …) از ابتلا به آرتروز پیشگیری می ‌کند. کلم ‌ها علاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها هستند حاوی ترکیبات دیگری به نام گلوکوزینولات هستند که از تخریب سلول‌ ها پیشگیری می کنند.

منبع : آوای سلامت

مقالات پیشنهادی

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *